• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۵۳۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۲:۳۰
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

مطالبات رانندگان کامیون در حال پیگیری است

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: فعلاً برنامه‌ای برای سه نرخی شدن گازوئیل وجود ندارد و دولت قصد دارد پیش از هر اقدامی، با بازنگری در ضرایب و جدول قواعد توزیع سوخت، اطمینان حاصل کند که رانندگان به اندازه کافی سوخت با نرخ مصوب (۳۰۰ تومان) دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، گفتگوی ویژه خبری با موضوع «مطالبات رانندگان کامیون در حال پیگیری» با حضور آقایان رضا اکبری رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سعید مصطفوی دبیر کانون رانندگان و سلامت رئیس کانون سراسری رانندگان نفتکش برگزار شد. متن کامل این گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

سؤال: آقای اکبری، پیش از اینکه روایت دوستان را از مشکلاتی که رانندگان کامیون دارند بشنویم، از سمت دولت ببینیم که ارزیابی و روایت شما از نارضایتی‌هایی که وجود دارد چه است؟

اکبری: در روز‌های اخیر شاهد بودیم که رانندگان عزیز نارضایتی‌هایی را مطرح کردند. از حدود شش ماه پیش که من در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آمده‌ام و شاید بگوییم از ابتدای دولت، جلسات بسیار خوب و منظمی با اصناف و تشکل‌های صنفی حوزه حمل و نقل داشتیم که مشکلات عزیزان را در بخش‌های مختلف احصاء و برای رفع مشکلات برنامه ریزی کنیم. تعدادی از مسائل و مشکلات شان برطرف شد. در راستای توزیع عادلانه بار در کشور که یکی از مطالبات به حق و جدی رانندگان بود، تصمیم خیلی خوبی گرفتیم که مورد استقبال کل جامعه رانندگان قرار گرفت. سال گذشته در ارتباط با تغیر نرخ یا به روزرسانی تن کیلومتر که آن هم یکی از مطالبات رانندگان بود، اقدام کردیم در دو نوبت. برخلاف همه سال‌ها که یکبار انجام می‌شد، سال قبل دو بار انجام شد. در ارتباط یک موضوعی که شرکت‌های حمل و نقل مطالبه گری داشتند، مسئله مالیات بر ارزش افزوده، اینها بود که جا دارد از نمایندگان محترم مجلس هم اینجا تشکر کنم که این طرح را در مجلس تصویب کردند و مشکل این حوزه هم حل شد. جلسات را با دوستان مرتب ادامه می‌دادیم که به یک یک این مشکلات بپردازیم که در ادامه راجع به آنها صحبت می‌کنم.

مسئله مشکل سوخت، مشکلی اخیراً برای آنها مطرح شده و در این روز‌ها خیلی مطرح می‌شود، مسئله حق بیمه رانندگان، مسئله پرداخت به موقع کرایه رانندگان، به دلیل اینکه برخی صاحبان کالا، کرایه رانندگان را چند ماه با تأخیر پرداخت می‌کردند و راننده معیشت اش در این چند ماه بلاتکلیف بود. این موضوع یکی از مطالبات جدی این عزیزان بود که تصمیم خوبی در این هفته برای این موضوع گرفته شد. باز برای مسئله توزیع عادلانه بار در استان‌ها یک کار دیگر ما باید برای عزیزان انجام دهیم که این هم تصمیم گرفته شد. در نهایت بخواهم جمع بندی کنم، موضوعات مختلفی که مطرح شد، خیلی‌ها از سال‌های قبل مانده بود، بعضی‌ها در سنوات اخیر مطرح شده بود، با دوستان جمع بندی می‌کردیم، اتفاقی که در این روز‌ها یک مقدار بولد شد و حالت اعتراضی را به خودش گرفت، من از طرف رانندگان و جامعه حمل و نقل کشور واقعیت اش نمی‌دانم. جامعه بسیار شریف حمل و نقل، رانندگان زحمت کش حمل و نقل کشور، رانندگانی که بعنوان یکی از مشاغلی که حلال‌ترین نان را در سفره خانواده شان می‌برند. آدم‌های بسیار مسئولیت پذیر، افراد بسیار پرتلاش، کوشا، زحمت کش و هر چه صفت خوب در مورد رانندگان بگویم واقعاً کم است. آدم‌های لوطی مسلک، همه می‌شناسند، در تمام خانواده‌ها وجود دارد. من خودم بعنوان یک مدیری که می‌گویند بعنوان یک مدیر میدانی و عملیاتی دو سه روز که مأموریت می‌روم، بی تاب می‌شوم که یکسری به خانواده بزنم ولی راننده‌ها ممکن است چند ماه از خانواده دور باشند. در سرما و گرما با این شرایط سخت، بعید است که کسی باور کند رانندگان کشور بخواهند مثلاً اعتراض گسترده‌ای راه بیندازند یا چرخ اقتصاد کشور را اذیت کنند یا کالای اساسی را آسیب بزنند. رانندگان پای کار حمل و نقل کشور هستند، الان هم خودشان توضیح می‌دهند. در رابطه با این مشکلات روز جمعه جلسه بسیار خوبی با حضور وزیر راه و شهرسازی اولین جلسه برگزار شد. مسائلی که من عرض کردم به صورت دقیق بررسی شد. وزیر محترم یک سفری فوری پیش آمد به عراق رفتند، بلافاصله از عراق برگشتند جلسه دوم برگزار شد. امروز دوباره جلسه سوم توسط ایشان با اصناف و تشکل‌های صنفی برگزار شد. مستقیماً از زبان خود عزیزان مشکلات را شنیدند. ما تقریباً یک توافق خوبی با عزیزان داشتیم در این دو روز گذشته که راجع به تک تک آن مشکلات توافق خوبی کرده‌ایم که این را باید در مدت کوتاهی، شاید ظرف حداکثر تا یکماه آینده بتوانیم بند بند اینها را دنبال و حل و فصل کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

سؤال: آقای مصطفوی، شما بفرمایید، چه میزان نکاتی که آقای اکبری اشاره کردند همه آن چیزی است که الان رانندگان کامیون با آنها مواجه هستند؟

مصطفوی: تقریباً ۹۰ درصد جابجایی کالا از طریق جاده انجام می‌شود. یعنی بخش عظیمی از حمل و نقل جاده‌ای توسط همکاران من، صنف دلسوز و زحمت کش انجام می‌شود. همانطور که آقای اکبری فرمودند اقدامات خوبی بعد از اینکه ایشان تشریف آوردند، انجام شده است. ولی عمده مطالبات ما چیز‌های دیگر هستند، عمده مطالبات ما یکی بحث سوخت است، یکی بحث کمبود روغن است، یکی بحث عدم نظارت سازمان‌های نظارتی بر بازار است. ما سالیانه همانطور که گفتند یک بار در سال افزایش نرخ داریم، در حالی که تمام مسائل ما، قطعات، لاستیک و سایر اقلامی که مرتبط با حمل و نقل است، ثانیه‌ای افزایش پیدا می‌کند. این منجر به این می‌شود که دخل و خرج راننده با همدیگر نخواند. درآمد ما شده ریالی و هزینه‌های ما دلاری. کاری که راننده‌ها می‌کنند، ایثار می‌کنند. من امیدوارم که در دولت تدابیری اندیشه شود تا نظارت مستمر بر بازار شود. در حوزه سوخت که یکی از ابزار‌های لازم برای حمل و نقل است، کمبود سوخت داریم. وقتی کامیونی سوختی ندارد چطور چرخه حمل و نقل به گردش دربیاید. شما می‌دانید یکی از مهمترین ابزاری که حلقه پازل اقتصادی را به گردش درمی آورد حمل و نقل است. وقتی ما سوخت نداریم و کم داریم، از کجا باید فعالیت کنیم.

سؤال: یعنی سهیمه‌ای که اختصاص پیدا می‌کند، تکافو نمی‌دهد؟

مصطفوی: سهمیه تکافو نمی‌کند.

سؤال: آزاد خرید می‌کنند به چه قیمتی؟

مصطفوی: هم نظارت در بحث سوخت نیست و بعضی از مواقع رانندگان حتی ۱۲ تومان ۱۳ تومان ۱۴ تومان ناچاراً ۲۰ تومان در جا‌هایی اقدام به خرید سوخت می‌کنند. ما وقتی که در کشوری هستیم که یکی از کشور‌های ذخایر سوخت است، چرا باید رانندگان دچار کمبود سوخت شوند. یکی از مسائل بحث بیمه است، همانطور که مستحضرید در اوایل سال، ۴۵ درصد افزایش بیمه داشتیم. با توجه به ۴۵ درصد، افزایش حقوق کارگران. دوباره تأمین اجتماعی آمد یک ۶۵ درصد دیگر افزایش داد، این منجر به نارضایتی راننده‌ها می‌شود. مسائل زیادی است، یکی از بحث‌های ما که همانطور که رانندگان گفتند، راننده‌های ما بار را می‌برند، گاهاً دو ماه، سه ماه، چهار ماه، می‌کشد تا کرایه آن را بگیرند. من کرایه‌ای که امروز حمل کرده‌ام، ۱۰ میلیون تومان است، لاستیک امروز ۱۰ میلیون تومان است، وقتی کرایه بعد از ۵ ماه داده می‌شود، آن لاستیک می‌شود ۳۰ میلیون تومان، یعنی من باید مبلغی بگذارم روی کرایه و برای لاستیک بدهم، یعنی درآمد صفر می‌شود. متأسفانه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید دست به دست هم بدهیم تا کمک حال رانندگان باشیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

سؤال: الان موضوعی است که مشکل در آن نداشته باشید؟

مصطفوی: مشکلات زیاد است، مشکل ما هم فقط درخصوص سازمان راهداری نیست، وزارتخانه‌های دیگر هم در این قضیه مقصر هستند. عرض کردم وزارت نفت، وزارت صمت، سازمان تأمین اجتماعی، وزارت بهداشت، هر کدام در حوزه خودش، ترک فعل می‌کنند. آن کاری که باید انجام دهند را نمی‌دهند، باعث می‌شود نارضایتی به وجود بیاید، مشکلات به وجود بیاید. ما نمی‌گوییم در حوزه سازمان راهداری مشکلات، نه مشکلاتی است از بحث کمیسیون‌های اضافی ولی برخورد می‌شود. با اینکه برخورد کافی نیست، ولی برخورد می‌شود. آن چیزی که الان مهمتر از همه است، به روزرسانی کرایه‌ها است. در عرض یکسال یکبار کرایه افزایش پیدا می‌کند، در حالی که قطعات، لاستیک، اینها همه روزانه قیمت شان عوض می‌شود. یعنی الان بخواهید یک قطعه‌ای بگیرید، می‌گوید این قطعه ایکس ریال، بگویید من بروم و کارت را از ماشین بیاورم، می‌گوید من دوباره باید استعلام قیمت بگیرم.

سؤال: کرایه‌ای که دریافت می‌کنند، کرایه مصوب است؟

مصطفوی: بله کرایه ها، کرایه‌های دستوری است. وقتی کرایه‌ها دستوری است، یک دستگاهی می‌آید دستور می‌دهد که شما باید ۳۰ درصد، ۱۰ درصد، باید بر این منوال کار کنید، باید بیایند تضمین کنند، لاستیک و سوخت و روغن را تضمین کنند و اینها هم براساس قیمت کرایه باشد. نه اینکه بگویند شما مثلاً امسال باید با ۳۰ درصد از اول سال کار کنید.

سؤال: مبنای ۳۰ درصد از کجا می‌آید؟

مصطفوی: مبنای ۳۰ درصد هم درست نیست.

سؤال: فرمول آن چه است؟

مصطفوی: فرمول براساس تن کیلومتر است که متأسفانه اجرا نمی‌شود. دخالت‌هایی که بخش‌های ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت می‌کند، اگر بر اساس شاخص تن کیلومتر باشد، الان به جای آن ۳۰ درصد که عرض کردم باید در طول سال ۷۰ درصد باشد ولی متأسفانه این کار انجام نمی‌شود. همکاران من دارند ایثار و جهاد می‌کنند در این زمینه.

سؤال: آقای سلامت، شما رئیس کانون سراسری رانندگان نفتکش کشور هستید. آیا مشابه همکاران شما هم در صنف رانندگان نفتکش از همین جنس است یا آنها ممکن است قدری متفاوت باشد؟

سلامت: کلاً مشکلات حمل و نقل در همه حوزه‌ها مشترک است. از مهمترین نیاز‌ها و مهمترین مطالباتی که رانندگان هم در حوزه نفتکش و هم در حوزه کالا دارند، قرار گرفتن شغل رانندگی در گروه مشاغل سخت است. همانطور که مستحضرید همه می‌دانند که رانندگی یکی از سخت‌ترین کار‌ها است و همیشه راننده بی خوابی می‌کشد، همیشه پست فرمان است، کامیون پنچر می‌شود، خراب می‌شود، در جاده و بیابان. رانندگان این بیمه‌ای را که پرداخت می‌کنند، متأسفانه جزء مشاغل سخت حساب نمی‌شوند. رانندگانی داریم بازنشست می‌شوند با ۷ یا ۸ میلیون تومان. اینها حتی نمی‌توانند مایحتاج اولیه زندگی شان را بدهند. موضوعات بیمه‌ای مشکلات فراوانی داریم. در حوزه نفتکش، در حال حاضر رانندگان نفتکش دو مرحله بیمه پرداخت می‌کنند. یک مرحله همانند رانندگانی که در بخش کالا هستند و کارت هوشمندشان را شارژ می‌کنند آنجا می‌روند به صورت خویش فرمایی بیمه شان را پرداخت می‌کنند و یک مرحله دیگر زمانی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کرایه را به آنها پرداخت می‌کند. ۵ درصد از درآمد هر نفتکش بعنوان اجرای ماده ۳۸ به حساب تأمین اجتماعی واریز می‌شود و این بیمه مضاعف محسوب می‌شود. یعنی در هیچ قانون نیامده که یک ایرانی باید دو مرحله بیمه پرداخت کند. موضوعات دیگری است همچنین ما در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، چون شرکت ملی پخش کرایه‌های ما را می‌دهد، باید حسب آن طرح تن کیلومتر، طبق ضریب مواد خطرناک باید کرایه ما پرداخت شود. ببینید ما در حوزه سوخت رسانی بخاطر اینکه مواد خطرناک حمل می‌کنیم، این حمل مواد خطرناک ما را مستلزم یکسری هزینه‌هایی می‌کند. مثلاً ما نسبت به بخش کالا، ۳۵ درصد بیمه‌های ثالث و بدنه بیشتر از بقیه کامیون‌ها پرداخت می‌کنیم. در آزادراه‌ها ما دو برابر مبلغ عوارض نسبت به بقیه کامیون‌ها پرداخت می‌کنیم و سایر استهلاک دیگری که به واسطه حمل این مواد خطرناک ما باید پرداخت کنیم. اما در محاسبه کرایه، ما بعضاً کمتر از حوزه کالا کرایه می‌گیریم، محموله‌های ما یک سر خالی است، یعنی ما اگر جایگاهی برویم بنزین یا گازوئیل ببریم، باید خالی برگردیم. اما در حوزه کالا فرق می‌کند، ممکن است ماشین با بار برود و با بار برگردد بالاخره درآمد مضاعفی داشته باشند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

سؤال: الان همکاران شما مطالبات معوقی دارند؟

سلامت: بله رانندگان نفتکش زمانی که باری را تخلیه می‌کنند، دقیقاً از ۴۵ روز الی دو ماه کرایه شان را دریافت می‌کنند و کرایه شان نقدی نیست. از مهمترین موضوعاتی که کل رانندگان کشور و کامیون داران از آن رنج می‌برند، بحث بومی گرایی است. برخی استان‌ها آن بار را فقط به کامیون‌های شهر خودشان می‌دهند ولی استان‌های دیگری داریم مثل استان خوزستان، این وضعیت بومی گرایی آنجا رخ نداده است.

سؤال: الان آقای اکبری فرمودند که توزیع عادلانه بار تقریباً حل شده است؟

سلامت: در این چند روز جلسات زیادی نشسته‌ایم آقای اکبری زحمت کشیدند و مصوباتی آنجا به واسطه آقای اکبری در جلسات مطرح شد، خدا را شکر اینها قرار است که در طی یکماه انجام شود. قرار شد یک سامانه یکپارچه نوبت دهی با نظارت سازمان راهداری صورت بگیرد که تمام این محموله‌ها را به صورت عادلانه تقسیم کند. این بحث بومی‌گرایی در کل کشور نیست، اما در خیلی از جا‌هایی از کشور این بومی‌گرایی دارد اتفاق می‌افتد. متاسفانه، موضوع بعدی که می‌خواستم خدمت شما عرض کنم عدم نظارت بر تورم افسار گسیخته قیمت لاستیک، لوازم یدکی، روغن و سایر ملزوماتی که مالک یک کامیون می‌بایست آن را تامین کند از مهمترین مطالبات ما در حوزه سوخت رسانی همین این دو مرحله بیمه پرداختن یعنی کسر ۵ درصد از درآمد نفتکش بابت اجرای ماده ۳۸ تامین اجتماعی.

سوال: آقای اکبری، فکر می‌کنم سوخت یکی از مهم‌ترین‌ها است که اصلاً یکی از دلایل نارضایتی‌ها هم یک مقدار اوج گرفت به خاطر همین سه نرخی شدن نرخ گازوئیل و کمبود سوخت و مشکلاتی است که دارند. می‌دانم که الان شما هم مستقیماً متولی اختصاص سهمیه سوخت نیستید، اما به عنوان کسی که متولی امورات رانندگان هستید از جهت پیگیری واقعاً این سوال جدی است که کامیون باید تردد کند و سوخت بسوزاند اگر سهمیه کافی نداشته باشد با این کرایه‌های اندکی که دریافت می‌کنند و قیمت بالای سوخت در بازار آزاد که باید تهیه کنند اصلاً معلوم است که دو دوتایشان چهار تا نمی‌شود؟

اکبری: در مورد سوخت موضوع از چندین ماه پیش مرتباً در جلسات به ما منتقل می‌شد وقتی یک مسئله‌ای مرتباً در هر جلسه تشکل‌های صنفی وقتی من می‌رفتم کمبود‌های سوخت مطرح می‌شد این نشان می‌دهد که یک موضوع فراگیر است. جلسات زیادی گذاشتیم به خصوص در این چند روز که مقداری اعتراضات بیشتر شد راجع به این جلسات زیادی گذاشتیم. فقط توضیح کلی بدهم ببینید قاعده سوخت برای کامیون در کشور به این شکل است که بر اساس مقرراتی که وضع شده در کشور به ازای طول پیمایش کامیون بر اساس یک جدولی که سال‌های قبل تهیه شده که مصرف انواع کامیون را در هر ۱۰۰ کیلومتر یک جدولی کرده‌اند آن طول پیمایش به ازای آن جدول یک سوختی را معین می‌کند که به کامیون اختصاص داده می‌شود. هر ۱۵ روز و کامیون بارنامه‌ای که می‌گیرد از مقصد A تا B این طول پیمایش در آنجا درج می‌شود. اینها می‌آید در یک سامانه جامع پیمایش و می‌رود در کارگروهی اینها معین می‌شود و سوخت تخصیص پیدا می‌کند. کاملا مشخص است که این مطالبه‌گری و اعتراضات نشان می‌دهد که این قواعد و این رویه‌ای که گذاشته شده ایراد دارد. چرا که جدولی که برای تخصیص سوخت ناوگان به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر تهیه شده این جدول برمی‌گردد به ۱۰ تا ۱۲ سال پیش، در طول این سال‌ها این جدول به روز رسانی نشده یکی از مطالبات جدی رانندگان این است که این جدول باید به روز رسانی شود. مثلاً خودرویی که در آن دوره که این جدول تهیه شده ۵ سال سنش بوده، الان آن خودرو ۲۰ سال سنش است، قطعاً این خودرو مصرف سوختش در ۱۰۰ کیلومتر عوض شده، یا بعضی از خودرو‌ها ممکن است در مسیرشان از مقاطعی رد می‌شوند که دو تا سه ساعت در ترافیک باشند این سوخت بیشتر مصرف می‌شود، یا همینطور ممکن است که آن کامیون به ازای آن پیمایشی که در بارنامه محاسبه می‌شود پیمایش‌های دیگری هم داشته باشد مثلاً از منزل می‌خواهد برود یا از خانه‌اش می‌خواهد برود به محل بارگیری از محل بارگیری می‌خواهد برود جای دیگر تا اینکه بیاید در آن مسیر پیمایش قرار بگیرد ممکن است ۱۰ درصد ۱۵ درصد مسافت اضافه برود.

سوال: برخی‌ها ممکن است اصلاً بارنامه بر خط نداشته باشند؟

اکبری: بله ممکن است کامیون اصلاً خالی باشد، یعنی در مسیر خالی تردد کند، اینها عواملی است که باعث می‌شود ناوگان حمل و نقلی که سلامت می‌خواهند کار کند ۲۰ روز بیشتر انگار این سوخت برایشان کفایت نمی‌کند و سوخت کم می‌آورند و سوخت کم آورده را می‌روند از بازار آزاد به قیمت‌های مختلف تهیه می‌کنند. حالا که مثلاً مسئله سه نرخی شدن گازوئیل مطرح می‌شود راننده دو دو تا چهار تا می‌کند و می‌بیند الان که سوخت کم می‌آورد با نرخ جدید می‌خواهد پرداخت کند باید اصلاً رایگان کار کند لذا مسئله‌ای می‌شود که به قول معروف می‌گویند روی اعصاب راننده می‌رود وقتی مسئله سوختش دچار چالش می‌شود، لذا ما هنوز آن سه نرخی شدن فعلاً قرار نیست اجرایی شود و دولت تصمیمی برای اینکه کی بخواهد اجرایی شود ندارد ولی این نگرانی لااقل هست برای رانندگان.

سوال: پس چرا اعلام کرده‌اند؟

اکبری: برای تاریخ شروعش اعلام نکرده‌اند، در جلساتی که اخیرا برگزار شده باز در تاریخش قطعیتی اعلام نشده. با اطمینان می‌گویم مسئولین ارشد دولت به هیچ عنوان تمایل ندارند راننده‌ای بخواهد سلامت کار کند به ازای کارکردش سوخت کم بیاورد، یعنی حتماً ما می‌خواهیم که این سوخت قیمت مصوب که قیمت ۳۰۰ تومان است به ازای کارکرد صحیح به اندازه کافی بهش برسد این مستلزم این است که بنشینیم این قاعده را بار بازنگری کنیم.

سوال: پس بنا است که این اتفاق بیفتد؟

اکبری: بله، یکی از توافقاتی که در همین چند روز با انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی داشتیم این است که این قاعده را یک بار با شرکت نفت بنشینیم بازنگری کنیم، یک جا‌هایی ممکن است بخواهیم آن ضرایب را عوض کنیم آن جدول قواعد را اصلاح کنیم و سوخت بیشتری بدهیم و حتماً این کار را می‌کنیم بعد از اینکه من به عنوان مسئول در حوزه حمل و نقل این قول را گرفته‌ام که اگر مطمئن شدیم یعنی تا زمانی که حصول اطمینان از اینکه سوخت کافی به نرخ مصوب به راننده‌ای که بخواهد سلامت کار کند نرسد این سه نرخی را در واقع اجرا نکند.

سوال: الان راجع به سوخت به نظر شما با این راهکار مسئله‌تان حل می‌شود آقای مصطفوی؟

مصطفوی: اگر آنطور که آقای دکتر فرمودند به هر حال اگر آن مسائل مرتفع شود ۱۰۰ درصد حل می‌شود، ولی ببینید الان یک بحث این است که یک راننده‌ای مریض می‌شود و نمی‌تواند برود کار کند، یک کامیونی که به هر حال نیاز به تعمیر دارد ۱۰ روز ۲۰ روز به هر حال این دیگر بخواهد دوباره به چرخه حمل و نقل برگردد دیگر سوختی ندارد، این منجر می‌شود به هر حال به کمبود سوخت مجبور است برود چه کار کند از بیرون سوخت تهیه کند.

سوال: نه دیگر بنا شد که در آن کارگروه که فکر می‌کنند همه این جوانب را در نظر بگیرند دیگر. یعنی همه چالش‌هایی که ممکن است پیش بیاید را در نظر بگیرند ایشان تاکید کردند که راننده‌ای که سلامت کار می‌کند ابداً نباید مشکل سوخت داشته باشد، حالا طبق آن ضوابط الان دارد ولی این بنا است که اصلاح شود سه نرخی را هم که فرمودند که فعلاً خبرش اعلام شده اصلاً اجرایی نشده هنوز هم تاریخ قطعی برای اجرا اعلام نکرده‌اند، با این راهکار الان مسئله سوخت حل است برویم سر بیمه؟

مصطفوی: ببینید تا مرحله اجرا در نیاد نمی‌توانیم بگوییم آقای دکتر در حوزه وزارت راه هستند، این مستلزم این است که به هر حال وزارت نفت هم همکاری کنند.

اکبری: با جلساتی که با مسئولین وزارت نفت، وزارت کشور و مسئولین عالی کشور داشتیم این قول را گرفته‌ایم که ظرف یک ماه آن جلسات بازنگری آن قواعد را بگذاریم و ظرف یک ماه این را به نتیجه می‌رسانیم.

سوال: ظرف یک ماه است دیگر ببینیم آقای سلامت هم راضی شدند در حوزه سوخت عرض می‌کنم با این نکاتی که الان آقای دکتر اکبری گفتند مشکل شما هم حل می‌شود علی القاعده درست است؟

سلامت: من، چون خودم راننده هستم و پشت فرمان نشسته‌ام حدود ۱۷ تا ۱۸ سال کار کرده‌ام در جاده سوخت یکی از مهم‌ترین موضوعات و دغدغه یک راننده است، حالا راننده نه سوخت زیاد خواسته به اندازه هر پیمایشی که انجام می‌دهد ما به همان اندازه سوخت می‌خواهیم باید بستری ایجاد شود پیرو فرمایشات جناب آقای دکتر اکبری که حق راننده اینجا ضایع نشود. یعنی راننده نه اینکه بخواهد یک مسافت ۱۰۰۰ کیلومتری را طی کند و بعد می‌بیند که سوختی که در کارتش است به اندازه ۷۰۰ کیلومتر است اینجا راننده مستاصل می‌شود. من نظرم این است که حتماً می‌بایست در موضوع سوخت بازنگری شود سهمیه‌ها مجدد در موردشان تجدید نظر شود و این رویه بالاخره عوض شود. چون این چند سالی که ما با این رویه سوخت دریافت می‌کردیم وضعیتی برای رانندگان ایجاد کرد که حقیقتاً رانندگان ناراضی هستند از این وضعیت.

سوال:، اما جدا از بحث سوخت بحث بیمه است الان شما راهکاری که برای بحث بیمه دارید چیست آقای اکبری؟

اکبری: بیمه موضوع قدیمی و کهنه است که از سال‌ها پیش مطرح شده و نصف و نیمه دارد لنگ لنگان می‌رود جلو. دو بخش هستند رانندگان یک وقت رانندگانی هستند که مشمول یارانه بیمه دولت هستند یک بخش رانندگانی هستند که از سال ۹۷ به بعد به چرخه حمل و نقل اضافه که حدود ۲۰۰ هزار نفر راننده هستند که اینها مشمول یارانه دولت نیستند اینهایی که مشمول یارانه دولت هستند، اینها الان در رده‌های مختلف کاری اگر قرار بگیرند، چون از ناوگان‌های مختلف مثل کامیون و تریلر و اتوبوس و ون و سواری بگیرید بیایید پایین، اینها در رده‌های مختلفی که هستند اونی که مشمول یارانه دولت است، اسفند ماه حدود یک میلیون و ششصد پرداخت می‌کرده، الان حدود ۳ میلیون و سیصد پرداخت می‌کند، اونی که مشمول یارانه دولت نیست خودش اسفند ماه ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ پرداخت می‌کرده الان ۴ میلیون و ۷۰۰ تا ۴ میلیون و ۸۰۰ پرداخت می‌کند. الان باید برای این یک راه حل پیدا کنیم. راه حلش هم با مسئولین تامین اجتماعی جلسه گرفته‌ایم. یک آیین نامه دولت تصویب کرده که مبتنی بر قانون برنامه هفتم است در آنجا که نگاه می‌کنیم برای رفع ناترازی‌های سازمان تامین اجتماعی تصمیماتی گرفته‌اند. یک مقدار حق بیمه‌ها را کم کرده‌اند سطوح دستمزدی را پایین آورده‌اند که بتوانند ناترازی‌هایشان را جبران کنند ما برای این کار دو سه تا پیشنهاد داریم ولی الان این پیشنهاد امروز قابل اجرا نیست اینها را ما مطرح کرده‌ایم در این کارگروه‌هایی که الان هست با خود تامین اجتماعی در کمیسیون عمران مجلس این را مطرح کردیم، چون قانونی در کمیسیون مطرح است که دارد بررسی می‌شود و به زودی هم می‌آید در صحن تحت عنوان قانون توسعه حمل و نقل عمومی که همین الان آنجا جایش است که ما بتوانیم موضوع بیمه را حل کنیم و منابعش را ببینیم و این موضوع کهنه را برای رانندگان مشمول یارانه و غیر مشمول یارانه این را حل کنیم.

سوال: شما برای سوخت یک زمانی اعلام کردید یک ماهه الان برای بیمه هم می‌توانید زمانی اعلام کنید؟

اکبری: فکر می‌کنم ما ظرف یک ماه بتوانیم پیشنهادی را ببریم برای دولت این قول را می‌دهیم که ظرف یک ماه ما و تامین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه سه تایی بنشینیم پیشنهاد عملی را ببریم دولت. دولت انشاالله این را تصویب کند. اگر لازم است قانونی تصویب شود در این فاصله هم درخواست می‌کنیم انشاالله دولت هم کمک می‌کند به ما که آن آیین نامه تامین اجتماعی که الان منجر به این افزایش زیاد هزینه‌های بیمه شده آن آیین نامه را یکی دو ماه مثلاً اجرا نکنند و به تعویق بیندازند، که در این فاصله این پیشنهاد ما به دولت برود و دولت بتواند تصمیم بهتری بگیرد.

سوال: حالا پس ما هم همچنان پیگیر هستیم پیرو همان قولی که وزیر دادند که آن صحبت‌ها و آن جلسه چند ساعت پیش همین امروز بود که برگزار شد و گزارشش را شما دیدید در بحث بیمه برای اینکه کار بهتر انجام شود الان شما پیشنهادی دارید آقای مصطفوی؟

مصطفوی: در بحث بیمه تامین اجتماعی متاسفانه عده کثیری از رانندگان به هر حال از اواخر سال ۹۶ و اوایل ۹۷ به هر حال اینها به عنوان رانندگان جدیدالورود حساب می‌شوند. اینها الان دارند نزدیک به ۵ میلیون تومان حق بیمه پرداخت می‌کنند شما حساب کنید الان اکثر این رانندگان دارند می‌روند به سمت بیمه روستایی، شما حساب کنید فردا اتفاقی برای اینها افتاد یا در زمان بازنشستگی بیمه روستایی مبلغی که برای اینها پرداخت می‌کند ماهیانه ۲ میلیون تومان است یعنی این یک فاجعه، من خواهشی که دارم اینجا شفاف می‌گویم بیمه تامین اجتماعی به هیچ صراطی مستقیم نیست یکی از دغدغه‌های اصلی ما به هر حال ما کمیته‌ای داشتیم به عنوان کمیته پایش که توسط حضرت آقا دستور فرموده بودند با محوریت وزارت راه و شهرسازی دوستان آنجا آمدند و مصوباتی هم شد ولی اجرا نکردند. الان عده کثیری از رانندگان دارند اذیت می‌شوند به مشکل برمی‌خورند هم خودشان هم خانواده‌شان خدا را خوش نمی‌آید به هر حال ۲۴ ساعته اینها در جاده‌ها هستند این یکی از مشکلات عمده ما است که به هر حال امیدوارم که این مشکل هم مرتفع شود.

سوال: آقای سلامت شما هم نکته‌تان را بفرمایید تا در پایان اگر جمع‌بندی بود آقای اکبری انجام دهند؟

سلامت: در خصوص بیمه درخواستی دارم هم از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان تامین اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خواهشی دارم که رانندگان را در حوزه بیمه ببینند. نسخه‌ای برای بیمه رانندگان درست کنند که راننده هم در گروه مشاغل سخت قرار بگیرد و هم فردا اگر بازنشسته شد، مستمری بگیرد که بتواند جلوی زن و بچه‌اش قد علم کند و شرمنده زن و بچه‌اش نشود، خواهشی که دارم این است که در حوزه بیمه و حق بیمه رانندگان رانندگان قشر ضعیفی هستند من موقعیتش راننده‌ای که ۲۰ میلیون، ۲۲ میلیون تومان حقوق می‌گیرد این از کجا بیاورد ۵ میلیون یا ۶ میلیون تومان حق بیمه بدهد. یعنی بر اساس شرایط رانندگان حق بیمه‌شان را تعیین کنند رانندگان سرمایه‌های این مملکت هستند باور بفرمایید چرخ اقتصاد این مملکت توسط این رانندگان دارد می‌چرخد و انشاالله ما با پیگیری‌هایی که داریم می‌کنیم و قول‌هایی که از سازمان راهداری و جلساتی که برگزار کردیم طی این چند روز انشاالله بتوانیم پاسخگویی نیازهایشان باشیم.

سوال: خیلی ممنونم جمع‌بندی پایانی اگر راجع به بیمه نکته‌ای باقی مانده آقای اکبری بفرمایید؟

اکبری: باید بیمه را به سمتی ببریم که بر مبنای عملکرد باشد. یعنی دنبال این هستیم که راننده‌ای که بیشتر کار می‌کند مسافت بیشتری را در ماه کارکرد دارد این به نسبت عملکردش حق بیمه بیشتری بپردازد و بعداً از منافع بازنشستگی بهتر استفاده کند. الان این شکلی نیست حتماً پیشنهادمان را به این شکل تهیه می‌کنیم و می‌بریم و منابعش را هم انشاالله تهیه می‌کنیم. ۸ موضوع مهم را در این چند روز گذشته با تشکل‌ها جمع‌بندی کرده‌ایم. این هشت موضوع انشاالله در برنامه زمانی کوتاه مدت حداکثر یک ماهه با عزیزان می‌بندیم برخی در اختیار ما است برخی را باید برویم مجوز بگیریم که حل و فصل شود و وزیر محترم هم همانطور که نشان دادید قول دادند که پای این موضوعات بایستد بیمه و سوخت را پیگیری کند و مسائل و مشکلات کامیون داران و رانندگان را دنبال کنند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
وحدت ملی؛ ستون استواری در برابر تهدیدها و رمز پیشرفت کشور
رایزنی وزارت صمت با بانک مرکزی برای تحریک تقاضا
ادعای نابودی برنامه هسته‌ای ما توهم است
ظرفیت‌های فنی مرکز اندازه‌شناسی بررسی شد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، اول مرداد ۱۴۰۴
برگزاری مراسم اربعین شهدای اقتدار آذربایجان شرقی
جمع‌آوری موتورپمپ‌های غیرمجاز آبیاری با پساب از رودخانه سیمینه‌رود
تصادف دو دستگاه پژو پارس در جاده پیرانشهر ـ سردشت با ۸ مصدوم اعزامی
بحران آب در آذربایجان‌غربی؛ خشکسالی و ضرورت تغییر الگوی مصرف
افتتاح نمایشگاه صنایع دستی در هریس
پیروز پر گل سپاهانی‌ها مقابل تیم قطری در ترکیه
استفاده از عوامل بیولوژیک در بیش از ۵۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی 
بررسی چالش‌های تأمین اجتماعی مازندران در گفتگوی ویژه خبری صداوسیما
تخصیص زمین به ۳۳۰ خانوار طرح جوانی جمعیت در آذربایجان‌غربی 
برخورد عبرت آموز دستگاه قضایی با استخراج غیرمجاز رمزارز 
تلاش ونزوئلا برای آزادی ۲۹ کودک ربوده شده در آمریکا
همراهی مردم روشنایی پایدار را تضمین می‌کند 
تداوم وزش بادهای شدید در سمنان
کمبود پایگاه اورژانس در طالقان
صعود پسران کمتر از ۱۶ سال ایران به رقابت‌های جام آسیا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
عیسی آل‌کثیر به استقلال پیوست
ایرانشهر، بدون مرگ مادر در سه ماه نخست امسال
تکرار ادعا‌های ترامپ درباره ایران
هلاکت فرمانده عملیات یگان‌های کماندویی رژیم صهیونیستی
اختتامیه همایش ملی شعر قدسیان
آتش سوزی در مجتمع تجاری ونوس منطقه آزاد انزلی
بررسی ابعاد حقوقی مجروحان و شهدای دفاع مقدس ۱۲ روزه
ادارات فارس فردا به صورت دورکاری ارائه خدمت می کنند
واکنش چین به ادعای آمریکا در مورد فروش نفت ایران
مقاومت در غزه نابود شدنی نیست
حماس: رژیم صهیونیستی در حال اعدام دو میلیون نفر است
مخالفت شدید آمریکا با قانون جدید حشد الشعبی
تعطیلی ادارات مشهد و خراسان رضوی در روز چهارشنبه ،اول مرداد
مجوز رهبر به صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در انرژی
عراقچی: نمی‌توانیم از غنی سازی دست بکشیم
تشدید نظارت بر بازار برنج، روغن و شکر  (۲ نظر)
هشدار عراقچی درباره سوءاستفاده ۳ کشور اروپایی از مکانیسم ماشه  (۲ نظر)
وزیر نیرو: از مردم بابت کاهش فشار آب عذرخواهی می‌کنیم  (۱ نظر)
رویداد «کاروان روایتها» برگزار می‌شود  (۱ نظر)
عدم خروج خانه اقبالیان در استان همدان از ثبت ملی  (۱ نظر)
هلاکت فرمانده عملیات یگان‌های کماندویی رژیم صهیونیستی  (۱ نظر)
حماس: رژیم صهیونیستی در حال اعدام دو میلیون نفر است  (۱ نظر)
عراقچی: نمی‌توانیم از غنی سازی دست بکشیم  (۱ نظر)
تشییع پیکر مادر سه شهید و چهار جانباز دفاع مقدس در شیراز  (۱ نظر)
حمله گسترده سایبری به زیرساخت‌های آمریکا  (۱ نظر)
قالیباف: حضور بخش خصوصی برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات  (۱ نظر)
تعطیلی ادارات مازندران در روز چهارشنبه اول مرداد  (۱ نظر)
سازمان ملل: غزه با گرسنگی فاجعه‌بار رو‌به‌رو است  (۱ نظر)
دیدار کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با وزیر آموزش و پرورش  (۱ نظر)
تظاهرات حمایت از غزه در ترکیه، اردن، مصر، عراق و لیبی  (۱ نظر)