• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۰۹۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۸

دین داری عقلی‌ترین کار+فیلم

تفکر از تاکیدات دین اسلام و قرآن است، زیرا نتیجه آن انتخاب زندگی دینی بر اساس عقلانیت است.

دین داری عقلی‌ترین کاربه گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، عقل و ایمان، باهم در تعامل و ارتباط دوسویه هستند و گاه حتی یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

عقیده علمای شیعه درباره تفکر

عمده متفکران شیعی معتقدند که در اسلام، هم بر عقلانیت و هم بر ایمان تأکید شده و هر دوی این‌ها اهمیت خاص خویش را دارند.

 نسبت دین و عقلانیت

مسئله اصلی در نسبت دین و عقلانیت، این است که آیا آموزه‌های دینی عقلانی‌اند یا نه؟ یا – در اصطلاح معرفت‌شناختی- آیا گزاره‌های دینی به‌نحو عقلانی قابل «توجیه»‌اند یا نه؟
عده‌ای جانب ایمان را گرفته‌اند و ایمان‌گرا خوانده شده‌اند، عده‌ای دیگر طرفدار عقل و عقل‌گرایی بوده‌اند و دسته‌ای دیگر کوشیده‌اند بین این دو (ایمان و عقل)، تعادلی را برقرار سازند.
پیشینه دین گرایی و عقلگرایی
تاریخ مسیحیت، شاهد پیدایش جریان‌های ایمان‌گرای بسیاری بوده است (هرچند جریان‌های عقل‌گرا نیز در آن مشاهده شده است). برخی از محققان، دلیل این رخداد را رازآلودگی و غیرعقلانی‌بودن بسیاری از آموزه‌های مسیحیتِ رایج دانسته‌اند.
در تفکر اسلامی، معتزله گرایش به عقل و عقلانیت داشته‌اند و اخباریون خاصه از اهل سنت و بعد‌ها اشاعره به ایمان‌گرایی تمایل یافتند. در این میان، جریان رایج و غالبِ تفکر شیعی نهایتاً رأی به جمع ایمان و عقل داده، هر دو را منبع رجوع به دین و کشف و فهم گزاره‌های دینی دانسته است.
در نوشتار حاضر می‌کوشیم این دیدگاه را به‌اجمال تبیین کنیم.
الف. تعریف و اجزای دین
تعاریف فراوانی از دین در شرق و غرب عالَم ارائه شده است و اتفاق‌نظر دقیقی در این باب وجود ندارد.
اجمالاً می‌توان دین را به «مجموعه‌ای دارای اجزای منسجم، مرتبط و دستگاه‌مند از عقاید، اخلاق، احکام، و آداب یا اَعمال خاصی که روابط انسان با امر متعالی (خدا)، خود، دیگران و جهان را تنظیم می‌کند و عده‌ای از افراد بشر را در تحت یک جامعه ایمانیِ خاص و مشخص جمع می‌کند» تعریف کرد.
در تلقی عام، ادیان جهان به سه دسته تقسیم شده‌اند:
ادیان هندی (از قبیل بودیسم، هندوئیسم و جینیسم)؛ ادیان چینی (مانند کنفوسیوسیسم و دائوئیسم)، و ادیان خاورمیانه‌ای (مانند یهودیت، دین زرتشت، مسیحیت و اسلام).
اشاره شد که اجزای سازنده دین عبارتند از:
عقاید، اخلاق، احکام، و آداب یا اعمال خاص. ادیان مختلف، در برخی از این اجزا مشترک‌اند و در برخی دیگر متفاوت؛ اساساً برخی از این اجزا را واجدند و برخی را فاقد. بر این اساس، اگر تعریف فوق را در مورد همه ادیان مختلف جاری بدانیم، می‌توان دین به این معنا را به مثابه جنس همه ادیان (دین به‌طور کلی) در نظر گرفت و اجزای سازنده هر دین خاص را به مثابه فصل همان دین.
همچنین از منظر دینی، رابطه انسان با امر متعالی (خدا)، مهمتر از سه رابطه دیگر (رابطه انسان با خود، دیگران و جهان) بوده و به‌نحو طولی بر این سه رابطه تأثیر می‌گذارد و حدود و ثغور آن‌ها را تعیین می‌کند.
ب. تعریف عقل و عقلانیت
دو تلقی عام از عقل وجود دارد: عقل فلسفی محض و عقل عام بشری.
در کنار تلقیات مختلف از عقل فلسفی محض، رایج‌ترین تلقی، همان «عقل استدلالی و برهانی» است که فلاسفه کلاسیک عقل‌گرا و فلاسفه اسلامی از آن بهره گرفته‌اند.
این عقل، بر دو قسم است:
عقل نظری که به کار تأملات نظری و غیرکاربردی می‌آید و عقل عملی که در مسائل عملی و کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر طبق این معنا، گزاره دینی آنگاه «عقلانی» است که از طریق استدلال و برهان، قابل اثبات باشد.
اما عقل عام بشری (که از آن به فهم عام نیز تعبیر می‌شود)، عقلی است که «نزد همگان دارای اصول نظری فطری ضروری و قواعد عملی و اخلاقی غیراکتسابی» است. شاید این معنا از عقل، برای عموم مردم آشناتر باشد.
بر طبق این معنا، هر گزاره دینی آنگاه «عقلانی» است که با عقل و فطرت بشر، همخوانی داشته باشد.
با این حال به نظر می‌رسد این دو تلقی از عقل به گونه‌ای دقیق از یکدیگر متمایز نیستند؛ بلکه گاه حتی لازم و ملزوم یکدیگر‌ند.
ج. مؤلفه‌های عقلانیت در اسلام
عمده متفکران شیعی معتقدند که در اسلام، هم بر عقلانیت و هم بر ایمان تأکید شده و هر دوی این‌ها اهمیت خاص خویش را دارند.
عقل و ایمان، باهم در تعامل و ارتباط دوسویه هستند و گاه حتی یکدیگر را تکمیل می‌کنند. بر این اساس، برخی از مؤلفه‌های عقلانیت در اسلام عبارتند از:
جایگاه عقل:
عقل، «حجت باطنی» است، در کنار پیامبران (ص) و امامان (ع) که «حجت ظاهری» هستند.
ایمان، نتیجه عقل:
همانطور که علم و معرفت، از نتایج عقل است، ایمان نیز از نتایج عقل و قوه مدرکه و نظام معقولات آن است. بنابراین، ایمان کور یعنی ایمانی که هیچ بهره‌ای از تفکر و تعقل ندارد و حتی به باور‌های خلاف عقل نیز تعلق می‌گیرد، ارزش و اعتباری ندارد.
برخی از کاربرد‌های عقل در ایمان:
اگر انسان بخواهد ایمان و محتوای آن را «تفسیر» (فهم) کند، این کار جز بر مبنا و اساس عقل و اصول و دستور‌های آن ناممکن است. «استشهاد» (استناد) به ادله نقلی نیز جز با قسمی استدلال عقلی – هرچند صورت ضعیفی از آن باشد- تمام نمی‌شود؛ زیرا هیچ تصور و تصدیقی و هیچ نفی و اثباتی امکانپذیر نیست جز به‌واسطه عقل و مبتنی بر اصول آن.
متعلَّق ایمان و نقش عقل:
 
دین داری عقلی‌ترین کارعناصر دین که ایمان بدان‌ها تعلق می‌گیرد، ازجمله نزول قرآن، بعثت پیامبران (ص) و امامان (ع) و عصمت آنان، شریعت راستین، ثواب و عقاب و …، همگی بر بنیان‌های عقلی استوار‌اند. بر این نکته، هم خود عقل و استدلال دلالت دارد و هم آیات قرآن و احادیث قطعی.
توقف ایمان به اصول دین بر عقل:
ایمان به وجود و وحدت خدا -که اصل اول و اصل الأصول در عقاید است- یکسره مبتنی بر عقل است و نمی‌توان آن را از متن دین گرفت؛ زیرا مشروعیت دین به واسطه انتساب آن به خدا است، پس ایمان به مشروعیت دین نیز متوقف بر ایمان به وجود خدا است، و اگر ایمان به وجود خدا از متن دین اخذ شده باشد و نه از عقل، دور لازم می‌آید.
باقی اصول دین (عدل، نبوت، امامت و معاد) نیز از اصل اول، به واسطه عقل و استدلال استنباط می‌شوند. طبعاً متن دین نیز بر همه این اصول تأکید دارد و این منافاتی با عقلانیتِ آن‌ها ندارد، بلکه مکمل آن است.
بیشتر بخوانید:راهکار‌های اسلام برای داشتن زندگی شاد
حدود عقل در دین:
درست است که احتجاج جز به‌واسطه عقل تمام نمی‌شود، اما این به معنای اطلاق حجیت عقل نیست. حجت عقل، گاه حجیت مقید و مشروط است. عقل در برخی از مسائل مثلاً اصول دین، دارای حجیت تام است، اما در برخی دیگر از مسائل مثلاً در برخی فروع و احکام دینی، به‌نحو مستقل یا فارغ از نقل، حجیت چندانی ندارد.
 
 
سخنان حجت الاسلام پناهیان درباره تفکر و عقل در دین
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
منبع: دکتر مهدی عباس‌زاده عضو، هیأت علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه درباره نسبت دین و عقلانیت، سایت شبستان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
افزایش عیار چغندر تولیدی به بیش از ۱۷ درصد در چهارمحال و بختیاری
بستری شدن بیماران با علائم کووید و آنفولانزا در سمنان
صدور هشدار نارنجی آلودگی هوا برای استان تهران
پیروزی های کشور نشان قدرت و اراده ملت ایران است
اختصاص ۸۴ هزار میلیارد ریال برای جاده‌های بین مزارع
وزنه برداری جام فجر؛ مدال نقره و برنز دسته ۹۴ کیلوگرم برای ایران
کاروان سلامت در شهر سورمق شهرستان آباده
هشدار نارنجی آلودگی هوا برای برخی از شهر‌های صنعتی
نمایش ظرفیت ها
اعتماد به آمریکا بزرگ‌ترین خطای راهبردی است
فینال فصل دوم مسابقه بزرگ «۱۰۰»؛ امشب 
شناور راهبردی کردستان در خلیج فارس به آب انداخته شد
اطلاعیه قطع آب برخی سایت‌های شهرک پیامبر اعظم شهر بندرعباس
تاکید امام جمعه خوی بر عزت ملی اقتدار نظامی و پیشرفت علمی ایران
امام جمعه مهاباد: اطاعت از فرامین رهبری جامعه اسلامی را به سرمنزل مقصود می‌رساند.
بانوی همدانی صاحب نشان برنز دو صحرانوردی قهرمانی نوجوانان کشور
برخورد مرگبار موتور سیکلت و خودرو در محور مشهد-میامی
تاکید استاندار آذربایجان شرقی بر تامین اقلام اساسی
گرامیداشت هفته بسیج در خوی
قبرستان نو قم به باغ مزار و پارک عمومی تبدیل می‌شود
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
سهمیه سوخت به خودرو تعلق می‌گیرد، نه مالک
رهبر انقلاب: پیغام با واسطه ایران به آمریکا دروغ محض است
رهبر انقلاب امشب با مردم سخن می گویند
دیدار حساس بانک شهر و استقلال جویبار
عادی سازی مواد مخدر با چاشنی طنز
گسترش ویروس آنفلوانزا
معوقات سایپا همچنان ادامه دارد
اعمال قانون خودرو‌های آلاینده نیازمند سامانه‌های هوشمند است
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۹/۰۶
۴۸ ساعت طلایی درمان آنفلوآنزا، کلید بهبودی سریع
گرانفروشی نان با شگرد تغییر تنور
فرهنگ و هنر ۱۴۰۴/۰۹/۰۶
معرفی مسئول جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور لرستان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۶ آذر ۱۴۰۴
اولین حضور حسن یزدانی پس از المپیک در لیگ برتر کشتی
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در کرج  (۱ نظر)
تشدید اجرای طرح زوج و فرد در اصفهان از فردا  (۱ نظر)
پیش‌فروش محصولات سایپا ویژه ۳ گروه از متقاضیان  (۱ نظر)
دستگیری فرد هتاک به مقدسات در اراک  (۱ نظر)
مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها تعطیل؛ کلاس‌های مجازی هم میزبان مدارس  (۱ نظر)
اقامه نماز باران در کوهسار  (۱ نظر)
آغاز طرح جایگزینی ۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران  (۱ نظر)
اختلال پیام رسان بله در حال بررسی است  (۱ نظر)
تشدید پایش مصارف غیرمجاز و توسعه کنترل‌های هوشمند برق در تهران  (۱ نظر)
موج هشدار دهنده آنفلوانزا در روزهای آلوده  (۱ نظر)
اقدام گسترده پلیس برای مقابله قاطع با مجرمین در محلات لرستان  (۱ نظر)
مصرف گاز بخش خانگی به مرز ۳ میلیارد مترمکعب رسید  (۱ نظر)