به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران به موضوع کمبود اتوبوس و خرید آن پرداخت .در ادامه جزییات گفتگو را می خوانید.
سوال :دو تا سوال این جا مطرح است، ما قبلا در خودروسازی شاید یک نقصهایی داشته باشیم، ولی درتولید اتوبوس در کشور یک مزیتهایی داریم، ما ۶۵ سال پیش در ۷۰ سال پیشتر بزرگترین برند آلمانی اتوبوس هایش در ایران مونتاژ میشد و تمامی استانداردها را رعایت میکردیم، بعد از انقلاب یک شرکت خصوصی با بزرگترین شرکت اتوبوس سازی جهان یک قراردادی بست و الان هم میبینیم در سطح جادهها اتوبوس هایش هست، چندین و چند شرکت هستند، ژاپنیها، آلمانیها، سوئدیها و ... در ایران خطوط مونتاژ داشتند و الان شرکتهای داخلی و خصوصی هم این کار را دارند میکنند، یکی اینکه چرا ما نیامدیم از ظرفیت داخلی استفاده کنیم؟ و بعد یک مسئلهای که برای من خیلی عجیب است، آقای چمران هم خودشان مهندس هستند، اتوبوس یک وسیله پراستهلاک است وقتی ما دست دومش را وارد میکنیم نهایتا اینها قرار است چند سال در خطوط حمل و نقل شهری فعالیت کنند، یکی دو سال که کار کنند بعد دوباره به هجمه میافتند و شما مجبورید اینها را از رده خارج کنید، اولا چه برندهایی و از چه کشورهایی قرار است وارد کنید؟ و بعد هم این هزینه استهلاک مضاعفی را برای شهر ایجاد نمیکند؟
آقامیری: اصل این خبر از کجا آمده که شهرداری قرار است اتوبوس دست دوم بخرد؟
سوال: خبرگزاری فارس منتشر کرده، که در مصاحبهای با مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفته شده است و آقای مهندس چمران هم ما قبل از این آیتمی پخش کردیم و ایشان هم صحبت کردند و در مصاحبه شان به طور صریح تایید کردند واردات اتوبوس دست دوم را؟
آقامیری: من عرض کنم خدمت شما، ما الان بودجه ۱۴۰۲ را داریم تصویب میکنیم که امروز در صحن علنی در دو شیفت صبح و بعد از ظهر این بودجه تصویب میشود؛ ما در این بودجه هیچ جا ندیدیم خرید اتوبوس دست دوم، و کاری که ما الان کردیم این است که با خودروسازهای داخلی ارتباط گرفتیم، با آنها تفاهم نامه و حتی قراردادهای اولیه نوشتیم با شرکت عقاب افشان با شرکت بهمن خودرو که تولید اتوبوس دارند، شرکت خودروی ایران دیزل به لحاظ این که با دولت برای تولید اتوبوس برای کلانشهرها طرف قرارداد هست، ظرفیت تولید دیگر برای سال آینده برای ما ندارد، ولی آن دو تا شرکت ظرفیت تولید دارند ما با هر کدام حدود ۲ هزار تا اتوبوس با ایشان تفاهمنامه نوشتیم که هر تعداد اتوبوسی که تولید کنید شهرداری خریدار است و نه این دو تا، به شرکتهای دیگر هم گفتیم که توان ظرفیت دارند که بتوانند خط تولید راه اندازی کنند را اعلام کردیم که هر چقدر اتوبوس تولید کنید شهرداری خریدار است، ولی تاریخ به ما بگویید مثلا سه ماه یا شش ماه دیگر این تعداد اتوبوس را به ما میدهند که ما برنامه ریزی کنیم؛ لذا ما الان نه خرید اتوبوس و نه خرید دست دوم داریم، خرید دست دوم یک زمانی مطرح شد که گفتند بخش خصوصی میخواهد برود اتوبوس دست دوم بخرد، شما قرارداد پیمایشی با اینها میبندید؟ گفتیم آره، اگر برود مجوزهای قانونی اش را بگیرد وارد کند بیاید، نه اصلا بخش خصوصی، هر شخصی، فردی هست یک اتوبوس میخرد حالا از هر شرکت داخلی یا خارجی میگوید من یک اتوبوس دارم میخواهم با شهرداری پیمایشی قرارداد ببندم در فلان خط کار کنند ما با ایشان قرارداد میبندیم، مثل کسی که تاکسیدارد و یا ون دارد، شهرداری به هیچ وجه اتوبوس دست دوم خریداری نمیکند امروز داریم بودجه را تصویب میکنیم در هیچ جای بودجه ما خرید.
سوال: اقای چمران این صحبت را کردند ما الان پخش کردیم
آقامیری: این ناظر به همان است که بخش خصوصی اگر خریداری کرد شما چه کار میکنید. بخش خصوصی اگر خریداری کند و مجوزهای قانونی اش را بگیرد و وارد کند ما مثل کسی که اتوبوس دارد با ایشان قرارداد پیمایشی میبندیم مشکلی ندارد.
سوال: یعنی بخش خصوصی شما اجازه میدهید اتوبوس دست دوم وارد کند و وارد حمل و نقل شهری بشود؟
آقامیری: اصلا ما مجوز نمیدهیم . مجوزهای قانونی را باید برود از وزارت کشور و گمرک و تشکیلات و این حرفها بگیرد شهرداری که مجوز ندارد خودش اگر بخواهد چیزی وارد کند باید مجوز قانونی اش را بگیرد اصلا هیچ ارتباطی به ما ندارد.
سوال: آقای جلال بهرامی آمدند و ۶ آذر ۱۴۰۱ شورای شهر و گزارشی را دادند راجع به وضعیت اتوبوسرانی تهران، که گفتند ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی باید تا پایان سال اوورحال بشود و تعهد وزارت کشور را هم برای تامین دو هزار دستگاه اتوبوس هست. یعنی دولت باید این کار را انجام بدهد. بالاخره شما با دولت مکاتبه کردید و از شما تاییدیههای لازم را گرفتند.
اقامیری: این که دولت باید تامین کند دولت از بخش داخلی خودمان، از شرکتهای داخلی تامین میکند، خارجی وارد نمیکند، الان با ایران خودرو دیزل قرارداد دارد ...
سوال: خیلی مهم است این که لفظ دست دوم برای یک وسیله بسیار پراستهلاک آورده میشود، خود آقای چمران این را گفتند دیگر، چه بخش خصوصی چه شهرداری و چه هر جای دیگری یک همچنین کاری بکند، این از لحاظ فنی به نظر من توجیه پذیر نیست.
آقامیری: من بحث فنی را کار ندارم، میخواهم خبر موثق به شما بدهم امروز بودجه در صحن شورای شهر مصوب میشود، همه خبرگزاریها و صدا و سیما امروز در صحن حاضرند، ما امروز در صحن در بودجه سال ۱۴۰۲ یک قلم بحث ورود اتوبوسهای دست دوم را نداریم، این دیگر موثقترین خبر را به شما میدهم، تمام صحبتهایی که شده در بحث اتوبوس دست دوم، همه ناظر بر این بوده که اگر بخش خصوصی برود مجوزهای قانونی اش را از وزارت کشور، از وزارت صنایع بگیرد و وارد کند شما چه کار میکنید؟ ما میگوییم باشد، ما با شما قرارداد میبندیم که خدمت رسانی کنید وقتی مجوز قانونی بگیرد دیگر اتوبوس شهروند است، چون تعداد اتوبوس ما کم داریم ...
سوال: اتوبوس سازهای داخلی مان چه میشود؟شرکتهایی که توان تولید دارند شما با آنها نمیتوانید قرارداد ببندید؟
آقامیری: ما در بودجه امسال، اصلا بی نظیر است، ما ۴۰ درصد بودجه شهرداری امسال به بخش حمل و نقل اختصاص دادیم، بودجه امروز شهرداری تهران ۷۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مصوب شده و این ردیفهای بودجه اش تصویب میشود.
سوال: ایا این بودجه منتهی به قرارداد با اتوبوس سازان داخلی و شرکتهای داخلی خواهد شد دیگر؟
آقامیری: ما الان با شرکت عقاب افشان و شرکت بهمن خودرو تفاهم نامه نوشتیم، برای هر کدام دو هزار دستگاه به ما بدهند، بعد هم اعلام کردیم تمام خودروسازان داخلی که توان تولید اتوبوس دارند، هر تعداد اتوبوس که تولید کنند شهرداری خریدار است. دیگر یک همچنین فراخوانی هیچ وقت شهرداری به تولید کننده اتوبوس داخلی نداده است.
سوال: البته آقای منطقی، معاون خودرویی وزارت صمت نظر خلاف شما را گفتند آقامیری: چه گفتند؟ سوال: ایشان میگویند که یک همچنین ظرفیتی وزارت صمت وجود دارد و شرکتها و شهرداری بی توجهی میکند.
آقامیری: نه نه نه بی توجهی چیست؟ ما تفاهم نامه نوشتیم با دو تا از شرکتها، شرکت عقاب افشان و بهمن خودرو تفاهم نامه نوشتیم، ایران خودرو دیزل هم، چون تفاهم نامه با وزارت کشور دارد که برای کلانشهرها خودرو تولید کند دیگر ظرفیت تولید ندارد
سوال: شما با خود وزارت صمت هم اصلا صحبت کردید؟
آقامیری: بله جناب اقای بهرامی، این تفاهم نامه را آقای بهرامی نوشتند ایشان در به در از این خودروساز به آن خودروساز میرود که هر چه اتوبوس تولید کنید ما میخریم. دیگر چطور باید اعلام کنیم؟ در رسانه هم اعلام میکنیم و در بودجه امروز هم دیدیم. من خبر موثق بودجه امروز را میگویم به شما ...
سوال: شرکتهای خودروساز سنگین که اتوبوس دیزلی، اتوبوس برقی اگر دارند، اتوبوس تک کابین، دو کابین و سه کابین درست است؟
آقامیری: بله
سوال: شما تک کابین، دو کابین و سه کابین و اتوبوسهای برقی و دیزلی که دارند الان اقای آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اعلام کردند که به صورت کامل از این شرکتها خریداری میکنند.
اقامیری: الان میخواهید من گزارش امسال را به شما بدهم؟
سوال: ما دوباره با شما تماس میگیریم و مدیران شرکتها میآیند با شما صحبت میکنند و میگویند نخریدند.
اقامیری: دقیقا بیایند با ما ارتباط بگیرند اگر ما نخریدیم و تفاهمنامه ننوشتیم، گفتیم نیاز نداریم و فلان بعد میتوانند بیایند در رسانه اعلام کنند که ما توان داریم در سال آینده سال ۱۴۰۲ صد تا دویست تا پانصد تا تولید کنیم شهرداری گفته من نیاز ندارم و میروم خارجی میگیرم، میتوانند در رسانهها اعلام کنند، ولی ما الان فراخوان زدیم جناب مهندس بهرامی معاون حمل و نقل ایشان در به در از این شرکت به آن شرکت میرود تفاهمنامه میبندد، چون ما واقعا سطح شهر تهران مشکل داریم تهران به صورت استاندارد ده هزار دستگاه اتوبوس نیا زدارد، ما در تاریخ شهرداری بی نظیر است که ما ۴۰ درصد از بودجه شهرداری اختصاص بدهیم به بخش حمل و نقل. این دغدغه را ما خودمان داریم و این بودجه دقیقا برای بخش خصوصی ما هست که ما بتوانیم از ظرفیت تولید داخلمان استفاده کنیم و هیچ خرید خارجی در بودجه دیده نشده است.