پخش زنده
امروز: -
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: بندر امام خمینی با حضور سرمایهگذاران متعدد و حجم سرمایهگذاری قابل توجه به یک بندر نسل سوم تبدیل شده و در جهت ورود به بنادر نسل بالاتر قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بهروز آقایی گفت: دسترسی این بندر به پسکرانه صنعتی و ذخایر کانی و معدنی در درون کشور از مرکز تا غرب و همچنین قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بینالمللی میتواند بستری برای حضور صنایع مادر و بزرگ استان خوزستان در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را فراهم کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان افزود: یکی از مزیتهای بهرهگیری از بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی بندری را توسعه صادرات، کاهش هزینه تولید و حمل کالا به جهت امکان رقابت با سایر ذینفعان و فعالان در بازار هدف عنوان کرد.
آقایی تاکید کرد: دسترسی به حمل و نقل دریایی به عنوان ارزانترین و به صرفهترین شیوه حمل میتواند به مثابه مزیت ارزشآفرین برای صادرکنندگان کشور ما در بازارهای جهانی باشد.
وی تصریح کرد: استفاده از اراضی قابل توسعه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی که دارای ویژگیهای منحصر به فرد در ایجاد اسکلههایی با آبخور بسیار بالا جهت پهلوگیری کشتیهای بزرگ نگهداری کالا باشد، اقتصادیترین فرصت برای توسعه صنایع پتروشیمی در این اراضی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان از ترانزیت پنج میلیون تن فرآوردههای نفتی در ۶ ماهه نخست امسال در بندر امام خمینی خبر داد و گفت: ترمینال نفتی بندر امام خمینی ظرفیت ترانزیت سالیانه هشت میلیون تن فرآوردههای نفتی را دارد.
آقایی افزود: پایانههای کانتینری و نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی در سال ۹۲ فعالیت خود را به صورت تخصصی در بخش دریافت و ترانزیت انواع فراوردههای نفتی به بازارهای جهان آغاز کرد.
وی افزود: این پایانه اکنون دارای دو پُست اسکله و مخازن اسمی ۳۵۰ هزار متر معکبی است که با تنوع ارائه خدمات با بیش از ۲۰ نوع فرآورده نفتی سبک و سنگین درحال فعالیت اقتصادی است.
آقایی توضیح داد: در سالهای اخیر با توجه به بازار نفتی اقلیم کردستان عراق عملکرد پایانه نفتی بندر امام خمینی به پنج میلیون تن افزایش یافته و تا هشت میلیون تن ظرفیت دارد.
به گفته وی، ۶۸ درصد عملکرد صادراتی بندر امام خمینی محصولات پتروشیمی است، اما با توجه به شرایط منطقه باید توسعه یابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به موضوع توسعه منطقهای تجارت دریایی (نفتی)، گفت: روزانه چهار میلیون بشکه نفت از دومین تنگه مهم جهان یعنی «باب المندب» در حال عبور است و سالیانه ۳۱ هزار کشتی از این تنگه عبور میکند. بر این اساس اتفاقات جدیدی در منطقه در حال رخ دادن است و ما هم باید خود را به روز کنیم و از تجارت نفتی در منطقه عقب نباشیم.
به گفته آقایی، بندر امام ظرفیت سالیانه مخازن بیش از هشت میلیون تن را دارد که تا رقم ۲۹ میلیون تن قابل افزایش است.
وی افزود: ظرفیت پذیرش کشتیهایمان در حال حاضر ۴۵ هزار تن است که باید ارتقا یابد.
آقای آقایی خاطرنشان کرد: ایستگاه ریلی مواد نفتی در این منطقه روزانه تا چهار هزار تن انواع فراوردههای نفتی را پذیرش دارد و در عین حال هفت خط لوله انتقال به طول ۱۴ کیلومتر در بندر وجود دارد.