پخش زنده
امروز: -
«پیامبر اکرم (ص)» در سن چهل سالگی از سوی خداوند متعال برای راهنمایی مردم به رسالت مبعوث شد.
گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز آبادان، «بعثت» به معنای برانگیختن و فرستادن است. همان طوری که در آیات قرآن و احادیث «اهل بیت (ع)» بیان شده است خداوند متعال در زمانهای مناسب پیامبرانی را برای هدایت مردم برانگیخته و هیچ قومی را بدون راهنمای الهی وا نگذاشته است.
اهمیت مبعث حضرت «رسول اکرم (ص)
«پیامبر اکرم (ص)» در سن چهل سالگی از سوی خداوند متعال برای راهنمایی مردم به رسالت مبعوث شدند، بعثت «پیامبر اکرم (ص)» حادثهای بس بزرگ در سرنوشت هدایت بشری بوده و عظمت این امر عاملی بود که خداوند متعال به عنوان مقدمه این امر بزرگ، تربیت و پرورش آن حضرت را به عهده داشته و ایشان را برای آینده دشواری که در پیش رو داشتند آماده سازد.
رهبر انقلاب:بعثت هدیه ای به همه بشریت است
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم (ص) گفتند: در میان ارزش های فراوان اسلام، اگر فقط دو ارزش را که عنصر گسترش عقلانیت و عنصر گسترش اخلاق را در نظر بگیریم، میتوانیم بگوییم که اسلام عالی ترین هدیه و وسیله سعادت را به بشریت عطا کرده است.
در قرآن مکرر با تعابیر مختلف خدای متعال آحاد مردم را به اندیشه و تفکر و عقل دعوت کرده است.
وقتی «پیامبراکرم (ص)» در غار حرا به تفکر و عبادت مشغول بودند
وقتی «پیامبراکرم (ص)» در غار حرا به تفکر و عبادت مشغول بودند، با نزول نخستین آیات «سوره علق»، بعثت ایشان آغاز شد و با نخستین آیات «سوره مدثر» ادامه یافت. «پیامبراکرم (ص)» پس از مبعوث شدن ابتدا همسرشان حضرت «خدیجه (س)» و پسرعمویشان «علی (ع)» را در جریان نبوت خویش قرار دادن، سه سال بعد با نزول آیه ۲۱۴ سوره شعراء «وَأَنذِرْ عَشِیرَتَک الْأَقْرَبِینَ» خویشان خود را به رسالت دعوت کردند.
در سوره شعرا و در آیه ۹۴ به صورت مستقیم خداوند متعال دعوت «پیامبر اکرم (ص)» را وارد مرحله جدیدی کرد و در همان در آیه ۹۴ سوره حجر «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکینَ، پس تو آشکارا آنچه مأموری به خلق برسان و از مشرکان روی بگردان» در حقیقت از «پیامبر اکرم (ص)» خواسته شد تا دعوت خود را علنی کنند.
اولین مکانی که «پیامبر اکرم (ص)» برای دعوت مردم انتخاب کردند
نخستین بار «پیامبر اکرم (ص)» در بازار عُکاظ، جایی که همه مردم برای تجارت در آن جمع بودند دعوت خویش را آشکار کردند. در این دوره سه ساله افرادی همانند ابولهب و یارانش «حضرت محمد (ص)» را بارها استهزا کردند و آزار فراوانی به ایشان رساندند، اما «پیامبر اکرم (ص)» دست از رسالت خود بر نداشتند و بر رویکرد خود پافشاری کردند پس سر انجام دین خدا پیروز شد و تمام دنیا را فرا گرفت.
اولین وحی، وقتی توسط جبرئیل بر «پیامبر اکرم (ص)» نازل شد که همراه با هیبت و احساس سنگینی از بار عظیم رسالت بود، به گونهای که گفته شده است «پیامبر اکرم (ص)» وقتی به خانه آمدند به همسرشان فرمودند: مرا بپوشان، این امر نشان میدهد آمادگی ارتباط با فرشته وحی و جهان غیب از پیش برای «پیامبر اکرم (ص)» ایجاد شده بوده است.
«پیامبر اکرم (ص)» از همان دوران کودکی از گناه و خطا دوری میجستند همین امر سبب شده بود تا ایشان تا حدودی گوشه گیر باشند و برای خلوت خود به کوههای اطراف مکه پناه ببرند، حتی بیان شده خوابهایی که ایشان میدیدند زمینه را برای آشنایی با فرشته وحی فراهم میکرد. برخی معتقدند ایشان ۳ سال با اسرافیل و ۲۰ سال با جبرئیل آشنا بودند.
اعمال روز مبعث «پیامبر اکرم (ص)
اعمال روز مبعث «پیامبر اکرم (ص)» نیز بسیار ارزشمند و با فضیلت است، بجا آوردن غسل، گرفتن روزه، فرستادن صلوات، همچنین خواندن زیارت «امیرالمومنین (ع)» و زیارت «پیامبراکرم (ص)» ثواب بسیار دارد، همچنین بر خواندن نماز دوازده رکعتی که در هر رکعت «سوره حمد و یس» را بخواند و پس از نماز چهار بار «سوره حمد» را بخواند و سپس چهار بار بگوید: سبحان اللّٰه و الحمد للّٰه و لا اله الاّسفارش شده است.
آبادان و خرمشهر در سالروز بعثت نبی مکرم اسلام (ص) سرشار از نور و شادمانی است.
مردم ولایت مدار جنوب غرب خوزستان با چراغانی و آذین بندی مساجد و معابر، سر در منازل و مغازهها در شادی جشن مبعث رسول اکرم (ص) با پخش نقل و شیرینی این عید بزرگ را جشن گرفته اند و این روز را به یکدیگر تبریک گفتند.
---
لازمه ی گسست ناپذیر درستی ایمان به بعثت پیامبران ؛ ایمان صادق و جدی و پایبندی همیشگی به اصول شناختهای وحیانی فرهنگ بی خدشه و تحریف نشده ی دین داری توحیدی الهی اصیل این وحی و پرهیز کامل و همیشگی همه ی آحاد بشر حتی پیامبران از پرداختن به رفتارها و گفتارهای متضاد و متعارض با این اصول الهی است که بشر با دانش ناچیز ذهن خود که در همه ی نیازها و ناتوانیها محبوس است با جهل به شناختهای مذکور مرتکب می شود .
دخالت ذهن محدود و ناتوان بشر با پشیز دانشی که دارد در دین وحیانی خداوند با نادیده گرفتن شناختهای وحیانی قرآن او را در دام من در آوردیها و خرافات و جعلیات دین زدای شیطانی متضاد با قرآن و عقل گرفتار می کند و تمام عبادتها و اعمال نیک او را بحکم آیات قرآنی 103 تا 106 سوره کهف و آیه 65 سوره زمر و بحکم بسیاری از هشدارهای قرآن ؛ نابود و تباه می سازد و به عذاب ابدی الهی گرفتار می کند.
بشر با در اختیار داشتن قرآن و ترجمه ی آن اگر بخواهد خدا پسندانه و بی خطا دین داری کند موظف است همیشه خود را به شناختهای موضوعی قرآن آگاه سازد و در هر عبادت و اعتقادی بنام دین و مذهب این شناختها را در نظر داشته باشد و به مفاد آنها با پایبندی دقیق عمل کند .
بشر باید بداند که خداوند ده ها هزار پیامبر را با وحی خود فرستاده که چگونگی دین داری خدا پسندانه را با این وحی به او ابلاغ کنند و به او بیاموزند تا او در دین داری به ترفندهای شیطانی دین زدا گرفتار نگردد.
سهل انگاری بشر و بی توجهی او به حد و مرزها و ملاکها و معیارها و هشدارها و نویدهای شناختهای وحیانی خداوند که در زمینه های دین داری و مذهب داری خدا پسندانه در آیات محکم و مفصل قرآن آشکار به او بیان گردیده اند ؛ او را بی تردید ناخواسته و ندانسته به بی دینی و لا مذهبی که خواست شیطان اند دچار می سازد .
وجود همیشگی شناختهای دین داری و مذهب داری خدا پسندانه در آخرین وحی الهی قرآنی که در اختیار همه ی بشر است ؛ حجت را بر جامعه بشریت تمام کرده است و بشر هیچ عذر و بهانه ای در روز حساب قیامت برای گریز از این حجت و از پیامدها ی بی توجهی به آن در اختیار نخواهد داشت.