لزوم اتخاذ «رویکرد تعاملی و کاوشگری» در فرآیندهای یاددهی- یادگیری
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بر لزوم اتخاذ رویکرد تعاملی و کاوشگری در فرآیندهای یاددهی- یادگیری تأکید کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آقای محمود امانی طهرانی؛ در آیین افتتاحیه مرحله کشوری «پنجمین جشنواره نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری» که به میزبانی استان خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این که هدف از برگزاری این جشنواره «کیفیت بخشی به فرآیند یادگیری» است، گفت: امروزه مفهوم یادگیری به یک فن تخصصی تبدیل شده است، از این رو نیازمند برگزاری جشنوارههایی هستیم که نوآوری در عرصه یادگیری را دنبال میکنند و مجالی برای نشان دادن توانمندیهای حرفهای معلمان و در میان گذاشتن یافتهها را فراهم میسازند.
وی با بیان این که نمونههای برتر تدریس همکاران سراسر کشور در شبکه شاد به عنوان یک گنجینه بزرگ در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است، تصریح کرد: آغاز برانگیزاننده تدریس، سناریو و طرح ریزی فرایند یادگیری، نحوه مواجهه با متن و تصاویر کتاب درسی، فعالیتها و پرسشهای کتاب، تکالیف و همچنین جلوههای یادگیری نکاتی است که در این تدریسها میتوان ارزیابی نمود.
آقای امانی طهرانی با بیان این که در یادگیری فعال باید از رویکرد انتقالی فاصله بگیریم و به سمت رویکرد تعاملی و کاوشگری پیش برویم، گفت: این تغییر رویکرد باید در آموزش مجازی و سامانه شاد نیز استمرار یابد. از این رو برای ایجاد یادگیری فعال در دانش آموزان نباید در آموزش مجازی تنها رویکرد انتقالی را مورد توجه قرار داد.