پخش زنده
امروز: -
برخی داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰ با انتخاب شعارهای تبلیغاتی در ستادهای فضای مجازی خود، برای جلب آرا تلاش میکنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ؛ تبلیغات ۷ نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از هفته گذشته آغاز و ستادهای تبلیغاتی آنان هم فعالیت خود را به صورت گسترده در نقاط مختلف کشور از جمله در گیلان و به ویژه در فضای مجازی شروع کرده اند.
تبلیغات در این دوره بیشتر مجازی است و تبلیغات علنی و محیطی چندان دیده نمیشود و ظاهرا کرونا مزید بر علت است.
اما بر اساس پایش فضای مجازی ، برخی کاربران از تایید صلاحیت داوطلبانی که پیش از این توسط هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهرستان و استان، رد شده بودند، گلایه کرده اند.
اما بر اساس رصد فجازی ، اگرچه تبلیغات رسمی نامزدهای ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از بیستم خرداد، رسما آغاز میشود، اما همچنان بسیاری از داوطلبان با انتخاب شعارهایی مثل؛ «وحدت برای تغییر، برای ساختن آمده ام، شهر را باید ساخت، جوانی از دل مردم، با هم برای ساختن خانهای به وسعت یک شهر»، در حال تولید تیزر، عکس، برنامه، فیلم، کلیپ و سخنزانی در فضای مجازی اند و هوادارانشان نیز با بازنشر، کامنت و بعضا با تگ و منشن کردن، به تبلیغ میپردازند.
ترغیب و تشویق مردم به شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح نیز از دیگر برنامههایی است که برخی افراد با ایجاد صفحات و گروههای مجازی رسمی و غیر رسمی، در دستور کار دارند.
این گروهها توسط بسیج برخی ادارات و نهادها نیز در گیلان تشکیل شده و کارمندان را عضو کرده اند.
بسیاری از داوطلبان هم ، عکسها و فیلمهای خود از دید و بازدیدهای انتخاباتی با اقشار مختلف از جمله ورزشکاران، کاسبان و بازاریان را به صورت کلیپ و فیلم در فضای مجازی به اشتراک میگذارند و با نقد و ارائه برنامه و راهکار برای آبادانی شهر، وعده و وعید میدهند.
جالب اینکه در یکی از بخشهای گیلان ، گروهی با اسم حامیان شهردار فعلی ، تشکیل شده که در حال حاضر ۵ نفر از داوطلبان فعلی از شهردار حمایت کرده اند!
برخی از صفحات اینستاگرامی با بیش از سه هزار دنبال کننده که از ماهها قبل ، با نظر سنجی و خبرهای انتخاباتی ، فعالیت خود را آغاز کرده اند حالا از اعلام لیست حمایت و ائتلاف رسانه خود از برخی داوطلبان خبر داده اند.
البته این در حالیست که هنوز از گوشه و کنار گیلان خبرهایی حاکی از انعقاد قراردادهای مالی بین برخی اصحاب رسانه و داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰، بین کاربران فضای مجازی دست به دست میشود.
بر اساس رصد فضای مجازی ، تبلیغات در آستانه اشرفیه برای انتخابات میان دورهای مجلس یازدهم، همچنان ادامه دارد.
در هر صورت اکثر کارشناسان رسانه در فجازی معتقدند ؛ با توجه به اینکه تبلیغات این دوره از انتخابات، حول محور شبکههای اجتماعی و فضای مجازی است انتظار میرود، عنصر تخریب، خط قرمز داوطلبان، هواداران و کاربران باشد و از مدلهای رفتاری غیر مومنانه، ضد اخلاقی و غیر دینی جِداً اجتناب کنند و با آگاهی و خرد اجتماعی و سیاسی برای آبادانی کیان خود قدم بردارند.
به نظر میرسد کاربران میتوانند با همراهی نکردن، لایک ، ویو و عضویت کمتر در گروه ها، کانالها و صفحات مجازی که به دنبال تخریب و منفعتهای فردی و جناحی و جمع آوری رای به هر قیمتی هستند، در سلامت انتخابات، اثر گذار باشند.
نویسنده: سیده فهیمه هاشمی