پخش زنده
امروز: -
استاندار قزوین از کاهش انگیزه دانش آموزان استان برای تحصیل در رشته ریاضی ابراز نگرانی کرد و خواستار بررسی این موضوع شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، جمالی پور، استاندار قزوین در آخرین نشست شورای آموزش و پرورش استان در سال ۹۹ با بیان اینکه باید علل کاهش انگیزه دانش آموزان استان قزوین به رشته ریاضی بررسی شود، گفت: هدایت استعدادها در مدارس به درستی انجام نمیشود و باید کمیتهای برای بررسی این موضوع تشکیل شود تا با ارائه راهکارهای مناسب، هدایت تحصیلی دانش آموزان استان به خوبی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه ٦٠ درصد واردات کشور به بخش خدمات فنی و مهندسی مربوط میشود، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید بتواند دانش اموزان را به سمت خلاقیت و شرکتهای دانش بنیان سوق دهد تا خلأهای موجود در کشور، جبران شود.
استاندار قزوین با ابراز تأسف از اینکه نتوانسته ایم از نیروهای انسانی خلاق و با استعداد استفاده کنیم گفت: افراد باید به سمت اقتصاد و خلق ثروت سوق داده شوند چرا که کار یک مهندس، خلق ثروت است که در سیستم نظام مهندسی ما، این قابلیت هنوز شکل نگرفته است.
وی افزود: هنرستانها باید با بخش صنعت ارتباط برقرار کرده و از ظرفیت صنعت برای تجهیز ازمایشگاه استفاده کنند.
جمالی پور با تأکید بر راه اندازی تورهای گردشگری ویژه دانش آموزان، تصریح کرد: با راه اندازی تورهای بازدید از واحدهای تولیدی، دانش آموزان از نزدیک با بخش صنعت آشنا میشوند تا بتوانند در انتخاب رشته تحصیلی شان، موفق باشند.
استاندار قزوین با بیان اینکه با برنامه ریزی میتوان هدایت تحصیلی درست انجام داد گفت: مدیران صنایع در کلاسهای درس حاضر شوند و تجربیات شان را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.
استاندار گفت: امروز در دنیا رویکرد جدیدی شکل گرفته و مدرک گرایی آفت بزرگ توسعه است و باید به مهارت اموزی توجه کرد.
وی افزود: در دهه آینده مدارک اثر خود را از دست میدهند و مهارت آموزی جایگزین مدرک گرایی میشود
چرا که نمیتوان اثرگذاری داشت و ارزش خلق کرد.
جمالی پور با بیان اینکه باید نظام آموزشی در مدرسه و دانشگاه مهارت آموز شوند تا به سمت توسعه حرکت کنیم، تصریح کرد: باید رفتارهای آموزشی در مدارس تغییر کند.
وی افزود: ما هنوز نتوانستیم از نظام مشارکتی در جامعه به خوبی بهره ببریم و باید در آموزش و پرورش کار جدید راه بیاندازیم.
استاندار قزوین با بیان اینکه باید از ظرفیت افراد ثروتمند برای بازماندگان از تحصیل استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: برای بازماندگان از تحصیل باید مجمع خیران تشکیل داد چرا که انگیزه در کشور در حوزه مشارکتهای اجتماعی بالاست و باید از آن استفاده کرد.
وی افزود: برای مناطقی که با مشکل مواجه هستیم واحدهای صنعتی معین باید تشکیل شود چرا که توسعه صنعتی بدون مشارکت اجتماعی شکل نخواهد گرفت.
جمالی پور گفت: تا نظام آموزشی ما منطقی نباشد و درست شکل نگیرد نمیتوان به توسعه فکر کرد.
مهندسان، بیشترین آمار بیکاران استان قزوین
اصغری، مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به اینکه در زمینه هدایت تحصیلی، تنها ١٥ درصد دانش آموزان رشته ریاضی را انتخاب میکنند گفت: انگیزه دانش آموزان برای انتخاب رشته ریاضی و فیزیک کم شده و بیشترین آمار بیکاری در استان قزوین مربوط به رشتههای مهندسی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه ایدهها کم نیستند ولی تجاری سازی ایده ها، کار را دشوار کرده است، افزود: در راستای توسعه رشتههای ریاضی و فنی و مهندسی برنامه ریزی لازم صورت گرفته است، چرا که انتخاب رشته به چند عامل از جمله اشتغال بستگی دارد.
اصغری با اشاره به اینکه نیازمند برنامه آمایش در آموزش و پرورش هستیم، گفت: در استان قزوین ١١٢ هنرستان با ١٠٧ رشته مهارتی فعالیت میکنند و ١٧ هزار و ٥٤٥ هنرجو در آنها مشغول به تحصیل هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین، یکی از چالشهای مهم هدایت تحصیلی دانش آموزان استان را انتخاب رشته از سوی والدین عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش استان قزوین، آمایش وضعیت استانی ندارد و هنرستانهای استانی نیز نیازمند فضای متفاوت و کارگاههای مجهز هستند.
اصغری گفت: هزار و ٣١٧ نفر بازمانده از تحصیل در استان قزوین وجود دارد که نسبت به سال گذشته و با توجه به شرایط کرونا، کاهش داشته ایم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه بیشترین افراد بازمانده از تحصیل در قزوین و البرز هستند، خاطرنشان کرد: ٥٣ درصد دانش آموزان به خاطر مشکلات اقتصادی و یا به خاطر بیماری خود یا خانواده ترک تحصیل کردند.