در جلسه ستاد هماهنگی مطرح شد
مناسب سازی نرم افزار شاد برای نابینایان
رییس سازمان بهزیستی از مصوباتی برای دسترس پذیری آموزشهای مجازی معلولان خبر داد
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما؛ رییس سازمان بهزیستی از مصوباتی برای دسترس پذیری آموزشهای مجازی معلولان خبر داد و گفت: «طبق مصوبات آموزش و پرورش باید مجموعه شاد و آموزشهای مجازی را برای بهره مندی دانش آموزان نابینا و ناشنوا به طور کامل مناسب سازی کند.»
چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور اولین روز آذر ماه در ساختمان آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاونین وزارتخانه عضو این ستاد اعم از وزارتخانههای تعاون، راه و شهرسازی، وزارت کشور، آموزش و پرورش، صدا و سیما، بنیاد شهید و امور ایثارگران، نمایندگان شهرداری ها، نماینده تشکلهای افراد دارای معلولیت و جانبازان تشکیل شد.
آقای وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص مصوبات این جلسه در جمع مجازی خبرنگاران گفت: «در این جلسه مصوباتی درخصوص وظایف آموزش و پرورش در مناسب سازی شرایط محیطی مدارس و ساختمانهای آموزش و پرورش طبق ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به تصویب رسید.»
وی ادامه داد: «مقرر شد شرایط لازم برای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس برای ساختمانهای جدید در دست احداث و همچنین شرایط مناسب برای تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت و عدم ایزوله کردن آنها فراهم شود. آموزش فرهنگ مناسب سازی در آموزش و پرورش، استفاده از امکانات آموزشی و تکنولوژیهای نوین برای افراد دارای معلولیت نیز از مصوبات این جلسه بود.»
آقای قبادی دانا با اشاره به گزارش رییس سازمان آموزش پرورش استثنایی در باره فعالیتهای مناسب سازی و دسترس پذیری برای گروههای مختلف افراد دارای معلولیت اعم از نابینایان، ناشنوایان، افرادی که دارای اختالات ذهنی و یا اتیسم هستند بیان کرد: «مباحثی در خصوص محتوای آموزشی، استفاده از فناوریهای آموزشی و همچنین مناسب سازی محیطی، فضای آموزشی و منابع انسانی برای معلولان و اشتغال افراد دارای معلولیت در وزارت آموزش پرورش مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین سازمان آموزش پرورش پیشنهادی برای نهضت مشارکت توان افزایی در تامین اقلام مورد نیاز دانش آموزان دارای معلولیت که در مدارس استثنایی تحصیل میکنند توسط خیرین را ارائه کرد.»
رییس سازمان بهزیستی افزود: «در این جلسه گزارشی از فعالیتهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس توسط معاونت وزیر و رییس این سازمان در ارتباط با مناسب سازی ساختمانها و مدارس برای دانش آموزان به تفصیل ارائه شد ۱۲ مصوبه به همراه داشت.»
وی با اشاره به یکی از این مصوبات گفت: «ایجاد کارگروه مشترک متشکل از نمایندگان آموزش وپرورش، سازمان بهزیستی، دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشور، بنیاد امور ایثارگران و تشکلهای غیر دولتی معلولان و جانبازان برای تدوین سرفصل و مطالب آموزشی در محتوای آموزشی کتب درسی دانش آموزان تشکیل شود. موضوع دوم مرتبط با دانشگاه فرهنگیان است که پیشنهاد شد که مباحث مناسب سازی درسرفصلهای محتوایی دروس دانشجویان گنجانده شده و برخی از سرفصلهای تحقیقاتی و پایان نامههای دانشجویان به این موضوع اختصاص یابد.»
آقای قبادی دانا در ادامه صحبت هایش بیان کرد: «در این جلسه به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس توصیه شد که با رعایت ضابطه ۲۴۶ نظام فنی و اجرایی مشاورین و پیمانکاران را در کلیه فعالیتهای عمرانی اعم از احداث و یا انجام تعمیرات از محل اعتبارات دولتی یا مشارکت خیرین را الزامی کند و بر حسن اجرای ضوابط مناسب سازی نظارت داشته باشد. همچنین کلیه مدارس دولتی غیر دولتی در یک برنامه زمان بندی کوتاه مدت و میان مدت کلاس ها، کارگاه ها، حیاط مدرسه و سرویسهای بهداشتی را جهت دسترس پذیری معلولان مناسب سازی کنند.»
وی افزود: «با تأکید وزیر آموزش و پرورش اردوگاه فرهنگی، آموزشی و تربیتی تحت پوشش این وزارتخانه هم برای دسترس پذیر بودن دانش آموزان معلول مناسب سازی شوند.»
آقای قبادی دانا با اشاره به تشویق مؤلفین و نویسندگان درخصوص محتوای آموزشی مرتبط به معلولان هم بیان کرد: «از نویسندگان میخواهیم محتوایی در رابطه با موضوعات مرتبط به معلولان، سالمندان و جانبازان و حضورشان در محیطهای اجتماعی و تکریم انها را در اثارشان داشته باشند.»
وی با بیان مناسب سازی مجموعه شاد برای نابینایان و ناشنوایان هم گفت: «این در جلسه تأکید شد مجموعه شاد و آموزشهای مجازی برای بهره مندی دانش آموزان نابینا و ناشنوا به طور کامل مناسب سازی شود و با همکاری سازمان صدا و سیما برای بهره مندی این افراد از مدرسه تلویزیونی شبکه آموزش با زیرنویس مطالب و استقرار رابط ناشنوایان برای دانش آموزان شرایط بهتری را ایجاد کنند.»
آقای قبادی دانا بیان کرد: «وزیر آموزش و پرورش ضمن همراهی و همگامی با مصوبات قبلی، رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی را به نمایندگی از خود برای پیگیری و اجرای مصوبات منصوب کردند تا شرایط بهتری در آموزش و پرورش و در مدارس ایجاد شود.»
آقای قبادی دانا در پایان در خصوص مصوبات مربوط به شهرداریها نیز گفت: «شهرداری تهران مکلف شد که تمام معابر منتهی به مدارس استثنایی را مناسب سازی کند که البته معاون عمران شهرداری اعلام کرد که بیشتر این معابر مناسب سازی شده است و برای تکمیل این فرآیند تکلیف را پذیرفت و مقرر شد شهرداریهای سراسر کشور نیز در سایر شهرها این مهم را پیگیری کنند.»