به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: یک هزار و ۵۲۹ دیرآموز پایه اول ابتدایی در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستان و بدو ورود به دبستان شناسایی شد.
خلیل رنجبر با تأکید بر اهمیت تقویت و تربیت حواس بینایی، شنوایی و لامسه در دانش آموزان دیر آموز، افزود: تقویت مهارتهای تحصیلی دانش آموزان دیر آموز پایههای اول تا سوم ابتدایی مدارس عادی از مهمترین برنامههای آموزش و پرورش استثنایی استان است.
رنجبر گفت: از این تعداد ۶۷۵ نفر در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۸۵۴ نفر نیز در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی دیرآموز تشخیص داده شدند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: دانش آموزان دیر آموز در مقایسه با هم سالان خود در مهارتهای شناختی، روانی و حرکتی ضعیفتر عمل میکنند از این رو برنامهها و تمهیدات خاصی را جهت سازگاری تحصیلی آنان باید رعایت و اجرا کرد.
رنجبر با اشاره به تهیه بسته تخصصی آموزشی ویژه دانش آموزان دیرآموز پایه اول در آموزش و پرورش استثنایی با مشارکت معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان، یادآور شد: شناسایی نیازها و ویژگیهای دانش آموزان دیر آموز، اجرای آموزش فردی شده و ارائه راهبردهای آموزشی در این بسته آموزشی تشریح و تببین شده است.
وی گفت: کلاسهای تلفیقی راهی برای شکوفایی تواناییهای بالقوه دانش آموزان دیر آموز است، به شرط آنکه معلمان در ارتباط با این کودکان آنها را درک کنند و با توجه به نیازهای ویژه این دانش آموزان به سازگاری اجتماعی، عاطفی و پیشرفت تحصیلی آنها کمک کنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با تأکید بر مشارکت و آموزش والدین همگام با آموزش و برنامه ریزی برای دانش آموزان و تأثیر مهم خانه و خانواده بر میزان یادگیری دیر آموزان، گفت: آگاه سازی اولیا درباره مسائل و مشکلات رفتاری در مدرسه و عواقبی که احتمالاً برای دانش آموزان، مدرسه و جامعه پیش خواهد آمد بسیار حائز اهمیت است.
رنجبر افزود: دیر آموزان که ۱۰ تا ۱۳ درصد جامعه دانش آموزی را به خود اختصاص میدهند به عنوان یکی از مشکلات اساسی آموزشی دوره ابتدایی محسوب شده و معمولاً نمیتوانند در تحصیل و یادگیری مطالب همگام با سایر هم کلاسیهای خود حرکت کنند.
وی با بیان اینکه بهره هوشی دانش آموزان دیر آموز در محدوده طبیعی ضعیف است و معمولاً یک انحراف معیار پایینتر از هوش عادی است، افزود: بهره مندی از خدمات مشاورهای، آموزش والدین، ارائه خدمات ویژه آموزشی، تسلط، توانمندی و کارآمدی معلمان خطر حذف شدن این دانش آموزان در جریان آموزشی را کاهش میدهد.