بزرگترین پروژه نیاز شهر تهران، مترو
اتمام پروژههای نیمه تمام، اولویت شورای شهر
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران اتمام پروژههای نیمه تمام و بهرهبرداری از آنها را اولویت مسئولان دانست
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد علیخانی گفت: در شورای پنجم تلاش بر این است تا گره بسیاری از پروژهها باز شود. پروژه ساخت خیابان ۳۵ متری افتخاری چند سال است که به علت معارض متوقف شده است. بعضی از معارضان با شهرداری کنار میآیند و این در حالیست که برخی از آنها حاضر به توافق نیستند که در این صورت باید مراحل قانونی طی شود.
وی افزود: طی شدن مراحل قانونی، زمان بر و از عهده شهرداری خارج است. در این موارد باید دستگاه قضا تصمیم گیری و رای صادر کند. اگر قبل از شروع پروژه پیش بینیهای لازم در خصوص برطرف شدن موانع انجام میشد بهتر بود. این پروژهها سرمایههای شهر و مردم هستند بنابراین توقف آنها درست نیست و خسارت زیادی به دنبال دارد. هم اکنون مشکل بسیاری از پروژهها حل شده است، طبق اقدامات انجام شده و قول مسئولان اجرایی مشکل ساخت پروژه خیابان ۳۵ متری افتخاری هم تا پایان سال ۹۸ برطرف و به بهره برداری میرسد.
علیخانی افزود: هم اکنون پروژههایی وجود دارد که درصد زیادی از کار آنها انجام شده، ولی با مشکل روبرو شده است، چنین پروژههایی در اولویت شورای شهر قرار دارد و آنهایی که پیشرفت زیادی داشته اند و برای تکمیل نیازمند اعتبار هستند شورا این اعتبار را در اختیارشان قرار خواهد داد.
وی گفت: سال گذشته ۱۸ پروژه نیمه تمام در حوزه فنی عمرانی بجز مناطق به اتمام رسید. امسال هم حدود ۳۰ پروژه در معاونت عمرانی به اضافه دهها پروژه در هر منطقه در حال تکمیل است. پروژه پل چمران به میدان دانشجو که تقریبا به اتمام رسیده است با مشکل معارض مواجه است. تعریض خیابانی که از میدان دانشجو به خیابان مقدس اردبیلی برخورد میکند هم در کنار پروژه پل چمران دیگر علت توقف این پروژه بود.
علیخانی افزود: بعضی از پروژهها نیاز به بازنگری دارند بنابراین اگر روند تکمیل آنها طولانی میشود مربوط به اصلاح و برطرف شدن ایرادات است. اصلاحات پروژه استاد معین در خیابان آزادی هم انجام شد و طبق پیش بینیهای انجام شده این پروژه تا پایان سال ۹۸ به بهره برداری میرسد.
وی گفت: فاز دوم زیرگذر گیشا هم تا چند ماه آینده به بهره برداری میرسد. پیشرفت کارها بیشتر شده است و تا پایان امسال شاهد افتتاح پروژههای جدید هستیم.
علیخانی افزود: در خصوص برطرف شدن معارض باید طرحهایی مصوب شود که قبل از اجرای پروژه موانع برداشته شود تا روند ساخت هیچ پروژهای سالها متوقف نشود. این موضوع باید مورد توجه همکارانمان در شهرداری باشد.
وی گفت: ۵۰ هزار میلیارد بدهی از گذشته باقی مانده است که به همین میزان پروژه نیمه تمام در شهر تهران داریم. در چنین شرایطی کسی نباید انتظار داشته باشد که شهرداری پروژههای بزرگ مقیاس را در ساخت بگیرد. ما پروژههای نیمه تمام بسیاری داریم که اولویت اصلی مان تمام کردن آنهاست.
علیخانی افزود: بزرگترین پروژهای که نیاز شهر تهران است و باید برای تکمیل آن تلاش شود پروژه مربوط به متروست. هم اکنون بازنگری مطالعات جامع حمل و نقل ترافیک در حال انجام است و مراحل نهایی را سپری میکند. اضافه شدن خطوط و مدهای جدید حمل و نقلی در مناطق محروم هم پیش بینی شده است.
وی گفت: هفت خطی که در مترو تهران به بهره برداری رسیده است در حال تکمیل است. زیرساخت این پروژه انجام شده است، اما در زمینه تجهیزات با کمبود مواجه ایم. یکی از این تجهیزات واگن است. مترو تهران با همین خطوط موجود ۲۰۰۰ واگن نیاز دارد که تامین آن به علت شرایط اقتصادی بسیار سخت است. هم اکنون ۲ میلیون سفر در روز در حال انجام است که اگر ۲۰۰۰ واگن تامین شوند ۷ میلیون سفر در روز انجام میشود که مشکل جابه جایی بسیاری از مردم تهران برطرف میشود.
علیخانی افزود: ۲ سال پیش هر واگن ۵ میلیارد ارزش مالی داشت، ولی حالا به دلایل اقتصادی هر واگن ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد؛ بنابراین ۱۰ هزار میلیارد تومانی که برای ۲۰۰۰ واگن پرداخت میشد به ۳۰ هزار میلیارد رسیده است. این هزینه بسیار زیادی است و بدون کمک دولت امکان پرداخت آن وجود ندارد. البته دولت تکالیفی دارد که طبق قانون از محل صرفه جویی مصرف سوخت و یا از طریق کمک یارانه بلیط مترو و اتوبوس قابل تامین است. امیدواریم با پیگیری شورای شهر بتوانیم بخشی از واگنهای مورد نیاز را تهیه کنیم تا مشکلات مربوط به رفت و آمد مردم کمتر شود.