به اتهام گرانفروشی سه محصول
جریمه ۱۴ میلیارد ریالی شرکت پگاه
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور از وصول جریمه ۱۴ میلیارد ریالی شرکت تولید کننده محصولات لبنی پگاه به اتهام گرانفروشی سه محصول این شرکت خبر داد
سیدیاسر رایگانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما گفت: براساس اعلام سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان، پرونده شرکت پگاه به علت گرانفروشی سه محصول شامل شیر کم چرب یک لیتری، خامه و پنیر خامهای به تعزیرات ارسال شد که این پرونده پس از رأی بدوی در شعبه هشتم تجدید نظر اداره کل تعزیرات تهران بررسی و این شرکت به پرداخت جزای نقدی ۱۴ میلیارد ریالی محکوم شد که این جریمه وصول و پرونده مختومه شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قیمت این سه محصول اصلاح شده است؟ افزود: مراجع قیمت گذار باید بحث الزام به برگشت قیمت را مشخص کنند و در شرایطی که سازمان حمایت مصرف کنندگان به این تخلف رسیده است باید اصلاح قیمتها را نیز خودش اجرا کند.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به سوالی درباره علت تفاوت فاحش قیمت میوه از میدان مرکزی میوه و تره بار تا خرده فروشیها گفت: تا زمانی که دست دلالها از میادین اصلی توزیع میوه و تره بار در کلانشهرها به ویژه تهران قطع نشود همین بساط را خواهیم داشت.
آقای رایگانی افزود: دلالانی در این میادین هستند که هیچ غرفهای ندارند و قیمت میوه را آنها تعیین میکنند و یک میوه بعضاً در میادین مرکزی و اصلی میوه و تره بار تا سه دست جابجا میشود تا به دست توزیع کننده اصلی برسد.
وی گفت: برای مثال گلابی در میادین میوه و تره بار ۹ تا ۱۰ هزار تومان عرضه میشود، اما در سطح عرضه با فروش آن به قیمت ۲۷ تا ۳۲ هزار تومان مواجهیم.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: چه اتفاقی میافتد که ۲ تا ۴ برابر قیمت میادین مرکزی میوه و تره بار شاهد افزایش قیمت هستیم و علت به واسطه دلالانی است که اجازه نمیدهند میوه با قیمت مناسب به دست مردم برسد.
رایگانی گفت: در این بین باغدار و کشاورز کمترین سود را میبرد و دلالها تا سه برابر کشاورزان سود میکنند که باید در خصوص توزیع میوه فکری اساسی شود تا دست دلالها قطع شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اتحادیههای مربوطه وظایف خود را در بحث نظارت انجام میدهند؟ افزود: ما هم از اتحادیهها گله داریم چرا که نسبت به پروندههایی که در شعب تعزیرات موجود است پروندههای مربوط به میادین مرکزی میوه و تره بار که به ما ارجاع میشود ۱۰ درصد تخلفات هم نیست و ما در سطح عرضه و توزیع هم شاهد تخلفاتی هستیم که باید اتحادیههای توزیعی نظارت کنند.
رایگانی در عین حال قیمت گذاری میوه در میادین مرکزی میوه و تره بار را نیز غیر ضابطهمند خواند و گفت: دلالانی در این بازار هستند که نه مالیات میدهند و نه شناسه درستی دارند و این ضعف اتحادیه هاست که نمیتوانند این افراد را کنترل کنند.
وی افزود: اتحادیهها باید نقش خود را در بحث نظارت بر توزیع ایفا کنند.
پیگیریها درباره قیمت بلیت هواپیما با جدیت ادامه دارد
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور گفت: به طور جدی رصد و پیگیری خود را در بحث قیمت بلیتهای هواپیما ادامه میدهیم و باید دست دلالها در این حوزه قطع شود.
آقای سید یاسر رایگانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حضور اخیر تعزیرات و سازمان حمایت مصرف کنندگان در چهار شرکت هواپیمایی چه نتیجهای داشته است؟ افزود: از اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی که با اظهارنظر سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری مخالفت کرده بود، تشکر میکنم چرا که سخنگوی این سازمان اعلام کرده بود در دوران اوج سفر، سقف قیمت بلیت هواپیما نباید رعایت شود که وزیر این اظهارنظر را خلاف واقع دانست و اعلام کرد سخنگو باید حرف خود را پس بگیرد.
وی گفت: سازمان تعزیرات حکومتی حدود یک ماه است که به طور جدی قیمت بلیتهای هواپیما را رصد میکند و ما روند قیمت گذاری و فروش و توزیع بلیت در دفاتر هواپیمایی و گردشگری را ۱۰۰ درصد کنترل میکنیم و به شرکتهای هواپیمایی هشدار میدهیم که مطمئن باشند قیمت گذاری هایشان در رصد تعزیرات است.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: اگر مواردی را رسانهای نمیکنیم دلیل بر این نیست که کنترل نمیشود.
آقای رایگانی گفت: اخیراً در فضای مجازی موضوعی منتشر شد مبنی بر این که اگر هموطنی قصد عزیمت از شیراز به تهران را دارد به صرفه است که از شیراز به نجف برود و از نجف به تهران بیاید، این مسائل نشان میدهد که قیمت گذاری هدفمند و بسامان نیست.
وی افزود: چرا باید هزینه یک پرواز معمولی در مسیر تهران - اهواز ۸۰۰ هزار تومان باشد یا چرا مسافری برای عزیمت از بوشهر به تهران باید ۳۳۰ هزار تومان بپردازد، اما در برگشت همین مسیر ۷۰۰ هزار تومان بدهد؟ این نشان میدهد عدهای سودهایی میبرند که باید با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان دست این دلالان را قطع کنیم تا مردم استفاده مناسب تری از این خدمات داشته باشند.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قیمت بلیتهای هواپیما باید به تایید انجمن شرکتهای هواپیمایی برسد یا سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان؟ گفت: مرجع تأیید قیمتها و اعلام آن سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان است و ما اخیراً گشتهای مشترک تعزیرات حکومتی را در چند شرکت هواپیمایی برگزار کردیم و منتظریم سازمان حمایت میزان تخلف را به ما اعلام کند تا با گرانفروشان برخورد کنیم.
آقای رایگانی افزود: همان طور که مسئولان سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان اعلام کرده اند قیمت گذاریها ضابطهمند نیست و شرکتهای هواپیمایی ملزمند قیمت بلیتها را به قیمت مورد تأیید سازمان حمایت برگردانند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اضافه دریافتیها به مردم باز خواهد گشت؟ گفت: وقتی رئیس سازمان حمایت اعلام میکند که قیمت گذاریها ضابطهمند نیست باید مبالغ اضافه دریافتی به مردم مسترد شود و این هم بحث پیچیدهای نیست چرا که شناسهها و دریافت کنندگان بلیت مشخص هستند.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: به مردم قول میدهم که اگر سازمان حمایت میزان تخلفها را به ما اعلام کند قطعاً شرکتهای هواپیمایی را ملزم خواهیم کرد که اضافه دریافتیها را به مشتریان خود برگردانند.
تعطیلی یک درمانگاه دندانپزشکی
مدیر کل تعزیرات حکومتی تهران از تعطیلی یک درمانگاه دندانپزشکی به دلیل ایجاد موسسه بدون اخذ مجوز قانونی و دریافت اضافه از نرخهای مصوب وزارت بهداشت خبر داد.
به نقل از روابط عمومی اداره کل تعزیرات حکومتی شهر تهران، محمد علی اسفنانی افزود: معاونت دانشگاه علوم پزشکی ایران، مدیر یک درمانگاه دندانپزشکی را به اتهام گرفتن مازاد بر تعرفههای مصوب درمان دندان و ایجاد موسسه غیرمجاز، برای اعمال قانون به اداره کل تعزیرات تهران معرفی کرد که برای رسیدگی به شعبه ۵۴ ویژه بدوی تخصصی تعزیرات تهران ارجاع شد.
وی گفت: شعبه ۵۴ ویژه بدوی تخصصی تعزیرات تهران به این پرونده رسیدگی کرد و در نهایت پس از احراز تخلف، مدیر این درمانگاه به پرداخت جزای نقدی در حق دولت محکوم و حکم به تعطیلی این درمانگاه داده شد.