مراسم بهره برداری از سامانه نقشههای ناوبری هوایی
بروزرسانی نقشههای ناوبری هوایی پس از ۴۰ سال
سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی: با استفاده از سامانه نقشههای ناوبری هوایی، گام بلندی در حوزه ایمنی پروازها و انجام دقیقتر و سریعتر عملیات وارسی پروازی برداشته شد
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، احمد کاوه فیروز افزود: نقشههای ناوبری هوایی یکی از نیازمندیهای صنعت هوانوردی است که برای تولید آن به فناوری بالا نیاز است.
سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در حاشیه مراسم بهره برداری از سامانه نقشههای ناوبری هوایی در مقیاس ۵۰۰ هزار (TPC) گفت: با استفاده از این سامانه، گام بلندی در حوزه ایمنی پروازها و انجام دقیقتر و سریعتر عملیات وارسی پروازی برداشته شد.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر با توجه به گسترش روزافزون صنعت هوانوردی نیاز به این نقشهها تحت یک بستر مکانمحور بیش از پیش احساس شد، گفت: بنابراین با همکاری اداره اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و یک شرکت بخش خصوصی عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، این سامانه در مدت سه سال در محدوده کشور پیادهسازی و به طور کامل عملیاتی شد.
کاوه فیروز با تاکید بر اینکه تولید این نقشهها، گام بلندی در خودکفایی و خوداتکایی کشور در حوزه ایمنی پرواز است، افزود: از این سامانه در حوزههای مختلف از مدیریت عالی تا ایمنی، وارسی پرواز و ... میتوان استفاده کرد و شامل بخشهای سامانه مکانمحور، نقشههای وارسی پرواز چاپی و دیجیتال و ایندکس طبقه بندی شده سراسر کشور است.
سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی با بیان اینکه با تهیه این سامانه، نقشههای هوانوردی کشور پس از ۴۰ سال و با وجود تحریمها، به روز رسانی شده است، گفت: این نقشهها دارای توپوگرافی و اطلاعات هوانوردی است که در تضمین سرعت، کیفیت و دقت وارسی پرواز و نیز تامین هرچه بیشتر ایمنی نقش بسزایی دارد.
وی با اشاره به اینکه هزینه هر ساعت پرواز هواپیمای فلایت چک ۴۰۰۰ دلار است، افزود: با استفاده از این سامانه میتوانیم ساعات پرواز هواپیما و در نتیجه مصرف سوخت و استهلاک آن را تا حد زیادی کاهش دهیم.