• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۴۸۶۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
وضعیت نامطلوب حمل و نقل بین‌المللی

تعدد تصمیم گیرندگان، فعالیت‌های حمل و نقل را ناممکن کرده است

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل: تعدد دستگاه‌های تصمیم گیرنده در ارتباط با حمل و نقل بین المللی، شرایط را برای ادامه فعالیت ما دشوار کرده است

تعدد تصمیم گیرندگان، فعالیت‌های حمل و نقل را ناممکن کرده استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، جواد سمساریلر در نشست خبری افزود: هم اکنون ۲۵ سازمان، وزارتخانه و ستاد در خصوص حمل و نقل بین المللی مصوبه، قانون و آیین نامه دارند که در موارد بسیاری تناقضاتی بین شان دیده می‌شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت ۵۴۶ شرکت حمل و نقل بین‌المللی ایران خوب نیست، و این در حالیست که انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی از همان ابتدا در بخش خصوصی شکل گرفته و اداره می‌شود.
سمساریلر با بیان اینکه در اروپا یک کامیون کشنده سالانه بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر سیر دارد در حالیکه در ایران این میزان به دلیل مشکلات متعدد و توقف‌های زیاد، به حدود ۶۰ هزار کیلومتر رسیده است گفت: در بخش ترانزیت که در سال‌های گذشته از ۱۸ میلیون تن فراتر می‌رفت امروز به حدود ۵ تا ۶ میلیون تن کالای ترانزیتی رسیده ایم که این کاهش هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد چراکه اساسا تحریم‌های اخیر، کالا‌های ترانزیتی را هدف نگرفته اند و علت اصلی این کاهش، ضعف عملکرد و رویه‌های اداری غلط ماست.
وی در این مورد به گمرکات کشور اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال، هیئت دولت مصوب کرده کالا‌های ورودی به کشور باید ثبت سفارش شده باشند و این امر باید در گمرک محل تخلیه اثبات شود درحالیکه در مرز، برخی خودرو‌ها چند روز معطل می‌شوند تا ثابت شود کالایی ثبت سفارش شده است یا خیر؟ و این در شرایطی است که ما معتقدیم مرز، محل عبور کالا است و رسیدگی به شرایط آن باید در گمرک محل تخلیه صورت پذیرد.
وی ادامه داد: یک خودرو با ۶۰۰ میلیون تومان قیمت و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت یدک به همراه بار خود باید ۱۰ تا ۱۵ روز در مرز معطل شود تا به مسایلی، چون ثبت سفارش و ... آن رسیدگی شود.
به گفته رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران اگر این خودرو خارجی باشد به ازای هر روز توقف ۲۵۰ یورو حق توقف دریافت می‌کند که این امر به بالا رفتن قیمت تمام شده کالا‌ها می‌انجامد.
وی همچنین درباره اسکن کالا‌ها و بار کامیون نیز گفت: طبق مصوبه گمرک باید همه کامیون‌های وارداتی اسکن شوند و برای هر بار اسکن ۱۱۰ هزار تومان هزینه از راننده دریافت می‌شود.
وی افزود: در مرزها، یک آزمایشگاه توسط استاندارد ایجاد شده است که هر مایع سیال ورودی باید آزمایش شود تا پیش ساز مواد مخدر نباشد، اما این آزمایشگاه فقط یکی دو روز کالا‌های وارداتی را معطل می‌کند و در آخر هم یک جواب بدون دقت لازم می‌دهد.
به گفته سمساریلر، این امور موجب شده مرز بازرگان به یک بازار مکاره تبدیل شود و هزینه‌ها و توقف‌ها به شدت افزایش یابد درحالیکه همه این موارد در قوانین ترانزیت و حمل و نقل کالا و پروتکل‌های بین المللی نظیر TIR و TIREPD گنجانده شده، اما گمرک بدون توجه به پروتکل‌های بین المللی، با ایجاد یک سامانه برای خود اظهاری که البته آفلاین است خود به یک معضل تبدیل شده است.
وی افزود: ۱۵۷ کشور و از جمله ایران عضو کنوانسیون TIR هستند، اما این کنوانسیون که در مجلس شورای اسلامی هم تصویب و در شورای نگهبان تایید شده است تا مرز ایران اجرا می‌شود و از مرز ایران به بعد اجرا نمی‌شود و حتی گمرک ایران حاضر به اجرای قانون جامع گمرک مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی هم نیست و در عوض این قانون را تفسیر کرده و مرتبا بخشنامه صادر می‌کند.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران افزود: کشور به این بزرگی را با بخشنامه نمی‌توان اداره کرد و باید قانون اجرا شود درحالیکه هر مدیر گمرک با سلیقه خود بخشنامه‌ای صادر می‌کند و جالب اینجاست که از سال ۱۳۴۳ تاکنون هیچ بخشنامه‌ای ملغی نشده است و همه آن‌ها قابل استناد هستند.
وی در خصوص اختصاص ارز دولتی و نیمایی به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی نیز گفت: ده‌ها نامه و توصیه نامه از بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی دراین خصوص صادر شده است، اما ما خودمان با آن مخالفت کردیم چراکه اولا تفاوت زیادی بین ارز آزاد و سامانه نیما وجود ندارد و در ثانی، مشکلات دریافت این ارز را می‌دانستیم و لذا از دریافت آن امتناع کردیم.
سمساریلر در ادامه سخنان خود به علاقه مندی کشور‌های خارجی به همکاری با ایران در حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: از بدو تأسیس این انجمن، همکاری خوبی در این بخش اعمال شده، اما این بخش، این روز‌ها چندان وضعیت مطلوبی ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نخبه زنجانی؛ از سکوی قهرمانی ورزشی تا صدرنشینی در کنکور دکتری
ضرورت اصلاح لایه‌های عمیق‌تر فرهنگی و تقویت بنیاد‌های ارزشی
مسیرهای که هموار می شوند؛اجرای ۳۰ طرح راه‌سازی روستایی در زنجان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
اشتغال ۱۰۰ نفری در دل گلخانه های طارم
ورزشی‌های سی ام آبان ماه در استان سمنان
پایان رقابت‌های بین‌المللی تنیس ساحلی کیش با قهرمانی تیم اهرزاد
امروز، اتمام مهلت ثبت استعفای داوطلبان انتخابات شورا‌های اسلامی روستا
دیپلماسی فعالانه با گام های تاثیرگذار منطقه ای در گردشگری
بر پایی یازدهمین جشنواره چتر نویسی در خرم آباد
افزایش غلظت آلاینده‌ها برای گروه‌های حساس
بسیجی یک خُلق و شیوه زیستن
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی
مجازی شدن برخی مدارس و دانشگاه‌های خوزستان در اول و دوم آذر ماه
پایداری هوا تا اواسط هفته در لرستان
بازفت منطقه ملی چوقا بافی در کشور
تاکید معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت بسیج همه امکانات کشور برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌‌های هیرکانی
مراسم سالروز شهادت حضرت زهرا (س) ویژه بانوان در قم
پذیرایی سقاخانه شهر فیروزآباد سلسله از عزاداران فاطمی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امامی، آذرپیرا و زارع به دیدار فینال راه یافتند - قاسم پور در دیدار رده بندی
قطعی آب در برخی مناطق شهر کرمانشاه
تشکیل کار گروه اضطرار آلودگی هوا
غیر حضوری شدن مدارس برخی شهرهای آذربایجان شرقی
واکنش زلنسکی به توافق پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین
آلودگی هوای ۱۴ شهر خوزستان در وضعیت قرمز و نارنجی
تعطیلی مدارس مشهد و مدارس شهری تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام، فردا شنبه اول آذر
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده
تعطیلی ۵روزه مهد‌های کودک و پیش دبستانی استان تهران
زعفران، میراثی کهن برای آیندگان
تصویب ۶۲ مصوبه در میز خدمت معدن وزارت صمت
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه
دستور کار ایثارگران در زنجان؛ از ارتقای جایگاه فرزندان شهدا تا ساماندهی گلزار‌ها
سیاست کاهش توقف تولید در فولاد و صنایع معدنی در صدر دستور کار
عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) با حضور رهبر انقلاب
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
دورکاری پنجشنبه‌ها در ماه‌های سرد سال در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
وداع مردم فارس با شهدای گمنام  (۱ نظر)