پخش زنده
امروز: -
همایش دو روزه روابط عمومی های استانی، هلدینگ ها و شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری با حضور بیش از یک صد نفر از مدیران و کارشناسان این حوزه در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا افشار، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری در این همایش تاکید کرد: روابط عمومی نباید توجیه گر باشد، بلکه باید تحلیلگر باشد. انتظار ما از روابط عمومی ها این است که مسائل و مشکلات و چالش های حوزه کاری خود را شناسایی کرده و براساس سیاست های سازمانی و کلان دولت نسبت به اطلاع رسانی این مسائل از طریق اصحاب رسانه اقدام کنند.
مشاور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تبریک ۲۷ اردیبهشت ماه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی گفت: برای رشد و تکامل یک روابطعمومی پویا، خلاق و اثرگذار نیاز است تا مجموعه مدیران و کارکنان آن روابط عمومی اخلاق را در همه ارکان و فعالیت ها مورد توجه قرار داده است.
وی با تاکید بر اینکه دست اندرکاران روابط عمومی باید در حوزه اخلاق کاملا خبره و در تجزیه و تحلیل اخلاقی نیز فرهیخته باشند، اظهارداشت: رشد اخلاق در روابطعمومی این اطمینان را حاصل خواهد کرد که می توان با یک عملکرد مثبت، به انجام وظایف اساسی خود پرداخته و جامعه هدف را به سمت امیدواری و اعتماد بیشتر هدایت کرد.
افشار تصریح کرد: نیاز به اخلاق در حوزه صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت ها و هلدینگهای تابعه و به ویژه مدیریت های استانی در این زمینه دوچندان است، چرا که ما خادمان کسانی هستیم که سالیان سال در جهت اعتلا و ابادانی و رشد و پیشرفت کشور، عمر خود را صرف کرده اند و حالا این وظیفه اخلاقی ما است که خدمات آنها را ارج نهیم.
وی با بیان اینکه در دنیای امروز، نقش روابط عمومیها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان، نقشی قابل توجهی است، اظهار داشت: نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه ای، علمی و الکترونیکی، از مشخصه های روابط عمومی در عصر ارتباطات است.
وی با بیان یکی از مشکلات روابط عمومی در حوزه های مختلف، ضعف تولید محتوا است، گفت: در این زمینه باید از ظرفیت ها و توانمندی های افراد مجرب و متخصص در حوزه های کاری و همچنین مدیران و کارشناسانی خبره که شناخت بیشتری از مجموعه ها دارند استفاده شود و محتوای تولید شده را در فضای رسانه ای کشور منتشر کرد.
افشار ادامه داد: آنچه در تولید محتوا اهمیت دارد اینکه باید این محتوا علاوه بر تخصصی بودن، اعتمادسازی و امیدآفرین بودن به شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه نیز توجه ویژه ای داشته باشد.
وی تاکید کرد: مدیران روابط عمومی موظف هستند مسائل حوزه کاری خود را رصد کرده و به مدیران ارشد خود انتقال دهند و در این خصوص سازوکارهای لازم جهت پاسخگویی و آگاه سازی افکار عمومی پیش بینی کنند. به عبارتی نباید مسائل کتمان و برای سازمان مربوطه هزینه سازی شود و سازمان به سمت چالش های احتمالی سوق داده شود.
وی با بیان اینکه در دوره های گذشته یکی از مشکلات صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت های تابعه آن عدم اطلاع رسانی به موقع و صحیح و نبود ارتباط مناسب با مخاطبان بوده، اظهار داشت: همین مشکلات سبب شده تا حجم مطالبات و چالش ها برای این صندوق با ماهیت اجتماعی، افزایش یابد. بنابراین وظیفه مدیران روابط عمومی این است که اجازه ندهند که سیل مشکلات انباشته شده و زمینه نارضایتی بازنشستگان و ذی نفعان فراهم شود.
مشاور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: روابط عمومی مجموع مهندسی ارتباط رضایتمندانه و پایدار است و به همین دلیل مدیر روابط عمومی باید در برقراری چنین ارتباط رضایتمندانه بین دستگاه خود و جامعه مخاطب تلاش کند.
افشار تصریح کرد: نکته دیگری که روابط عمومی ها باید مورد توجه قرار دهند این است که مسائل و مشکلات را نه بزرگنمایی و نه کوچک نمایی کنند بلکه همانگونه که هست به مدیران ارشد سازمان منتقل کرده و پس از آن در قالب محتوایی همسو با سیاست های سازمانی به مخاطب و افکار عمومی منتقل کنند.
وی ادامه داد: در دوره جدید انتظار می رود روابط عمومی ها علاوه روشنگری افکار عمومی و پاسخگو کردن مدیریت های مجموعه خود، جریان اطلاع رسانی و مدیریت افکار عمومی را به بهترین شکل ممکن با استفاده از ابزار نوین ارتباطی و اطلاع رسانی به جامعه منتقل کنند.
وی گفت: روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری این آمادگی را دارد در تمامی حوزه ها به ویژه بحث اطلاع رسانی و ارتباطی و تبلیغاتی مشاوره ها و حمایت های لازم را از زیرمجموعه ها انجام دهد.
روابط عمومی در نهادهای اقتصادی ؛ انگیزش رفتارهای مالی بهینه
بنابر این گزارش ؛ روابط عمومی ها با انباشت تاریخی و اجتماعی خود امروزه به هنر برتر برای مردم سالار کردن خدمات و تعامل سازمان ها و نهادها تبدیل شده اند و روابط عمومی ها موفق هم رویکردهای موفقیت و اثربخشی خود را نه از سازمان بلکه از جامعه خدمت گیرندگان خود و همه طرف عالی تقاضای موثر و غیرموثر خدمات خود دریافت و استخراج می کنند.فلسفه اصلی شکل گیری روابط عمومی ها را نیز دقیق تر کردن تعامل با جامعه مخاطب نهادها و سازمان تشکیل می دهد به همین خاطر هنر روابط عمومی ها رکن پایدار سازمان ها را تشکیل می دهد.در این میان راوبط عمومی نهادهای اقتصادی با شاخص های ریاضی باید اهداف خود را مهندسی کنند و اعتبار علمی فعالیت های خود را افزایش دهند و تجزیه و تحلیل های اقتصادی را در سپهر رسانه های گروهی با ، "اعتبار علمی" و "روایی منطقی" همراه کنند تا مخالفان و منتقدان نتوانند از حربه تخریب و سیاه نمایی استفاده کنند.این گونه از روابط عمومی ها باید در انتشار اخبار و گزارش های اقتصادی خود "مبانی منطقی علم و دانش اقتصادی و مدیریت رفتارهای مالی " را رعایت کنند. اگر انصاف هم رعایت شود ، به توسعه اقتصادی کشور کمک خواهند کرد.وظیفه اصلی روابط عمومی ها دفاع از تمامیت مزیت های نسبی و مطلق اجتماعی نهادهای اقتصادی است.این روندها به ایجاد آرامش در اقتصاد کشور و تقویت متغیرهای مثبت اقتصادی و سیاسی و اجتماعی نیز کمک می کند. در ادامه به برخی موارد و معیارهایی که تحلیل های اقتصادی را هدفمند می کند ، اشاره می شود :
1) قانون عرضه و تقاضا ؛ مهم ترین ترین اصل علم اقتصاد که ان را به عنوان تنها " قانون اقتصادی" هم می شود معرفی کرد ، ((عرضه و تقاضا)) است. برای نمونه مدیریت بازار مصرف و تسهیلات باید با توجه میزان عرضه و حجم تقاضا ، ساماندهی شود.هنگامی که عرضه یک کالا یا خدمت در داخل کشور کافی نیست نباید واردات تنظیم شده را زیر سوال برد یا هنگامی که عرضه یک محصول بیش از نیاز داخلی است یا با سطح تقاضا ، تعادل دارد ، نباید از واردات دفاع کرد.
2) توجه به واقعیت های تاریخی اقتصاد
پدیده های اقتصادی به علت انکه محصول رفتارهای انسانی هستند ، در بستر تاریخی و محدوده زمانی شکل می گیرند و اگر چند دهه حیات داشته باشند ، به فرهنگ تبدیل می شوند.وضع امروز بازار کار در کشور فقط محصول رفتار دولت کنونی نیست بلکه ارتش بیکاران از سال ها قبل شکل گرفت و ایجاد شد.پدیده های اقتصاد ملی در بستر زمان تکامل پیدا می کند.بنا براین در تحلیل و ریشه یابی مسایل اقتصادی باید به بستر تاریخی و زمانی ان هم توجه شود تا مسایل روز اقتصادی قابل ارزیابی و چاره اندیشی باشد.
3) واقعیت های اقتصادی موجود ایران
وضع موجود و ارزیابی تهدیدها و فرصت های تولید و عرضه کالا و خدمات یکی از مهمترین عواملی است که بر توان تامین و عرضه کالای خاص تاثیر می گذارد. اگر واقعیت ها را درست درک نکیند نمی توانید تحلیل درستی ارائه کنید. برای نمونه بخش خصوصی کشور ان قدر توان ندارد که بتواند شرکت های دولتی اعم از کوچک و بزرگ را در مدت زمان کوتاه خریداری کند و اصل 44 به طور کامل تحقق یابد.
4) برخی متغیرها و اهداف اقتصادی را نمی توان همزمان تعقیب کرد.
نمی توان همزمان نرخ بیکاری را کاهش داد ، سرعت تکمیل طرح های نیمه تمام اقتصادی را افزایش داد و نرخ تورم را هم کاهش داد و نرخ رشد اقتصادی را افزایش داد.این متغیرها و هدف ها با ابزارهایی قابل تحقق هستند که بر روی سایر متغیرها اثر منفی و معکوس دارد.نمی توان همزمان هم نرخ بیکاری را کاهش داد هم اجرای طرح های عمرانی تازه و ناتمام را افزایش داد و در کنترل قیمت ها هم موفق بود.7) متغیر زمانی را برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید در مدت منطقی ارزیابی و تعیین کرد.8 ) ظرفیت جذب منابع و عوامل تولیدی در اقتصاد ملی و فرا ملی کشور باید ارزیابی شود. در هر گونه تحلیل اقتصادی باید منافع ملی و مردمی در مقابل منافع خارجی و هر گونه سوء استفاده بیگانگان هم مورد توجه قرار گیرد.نباید در کشور اجازه دهیم تحلیل های ان در چارچوب منافع غربی ها قرار گیرد.
9) ارائه راه حل سازکار با واقعیت های اقتصادی کشور
کسانی که ادعای تحلیل دارند باید همزمان راه حل بهتر را بشناسند تا بتوانند وضع موجود را نقد کنند. چون آسیب شناسی وضع موجود در مقایسه با وضع مطلوب و منطقی ، امکان پذیر است.بنابراین معرفی گزینه ها و انتخاب های جدید در مورد مسئله مورد تحلیل ، ضرورتی اشکار است و از همه تحلیل گران و مدعیان صاحب نظری انتظار می رود تحلیل های خود را با ارائه چند مسیر جایگزین و بهتر و البته همراه با مبانی و دلایل تئوریک و کاربردی به پایان برسانند.نقد و انتقاد بدون ارائه راه حل ، بدترین رویکرد و فقط به معنی تخریب است.
10) توجه به دانش بومی در اقتصاد ایران
دانش پزشکی و زیست شناسی اگر به تنظیم نسخه موثر برای درمان بیماری منجر نشود،هیچ ارزشی نخواهد داشت.در همه زمینه های علوم انسانی و اجتماعی نیز این موضوع ، صدق می کند.اگر در تحلیل ها و بررسی های خود نتوانیم در کنار انتقادهای خود ، نسخه درمان برای رفع این مشکلات متناسب با واقعیت های اقتصاد ایران ارائه دهیم هیچ ارزشی نخواهند داشت. همه بنگاه های اقتصادی ایران هم به نسخه های متناسب با استعدادها و مزیت ها و همچنین تهدیدهای خود نیاز دارد تا از یک طرف مشکلات ، موانع و تهدیدها را از سر راه بردارد و از طرف دیگر بتواند با حداکثرسازی مزیت های تولید ثروت ، تهدیدها را نیز به فرصت تبدیل کند.
این هدف فقط با توجه به دانش بومی و کاربردی اقتصاد ایران تحقق می یابد.
روابط عمومی نهادهای اقتصادی و سازمان تولید خدمات به الگوی بومی نیاز دارند و باید برایند فعالیت های آنها افزایش انگیزش رفتارهای مالی بهینه در جامعه مخاطبان و خدمات گیرندگان و همه جامعه باشد.برترین نهادها و سازمانها آنهایی هستند ، روابط عمومی برتر هم دارند ، هوشمند ، دیجیتال و مردم محور.