پخش زنده
امروز: -
سعدي يکي از پربسامدترين شاعران و نويسندگان ماست که جملات او به شکل ضرب المثل در آمده است. کليات سعدي گنجينه پيام هاي اخلاقي، حکمت عملي، عرفاني و معنوي است.
چکیده مصاحبه پژوهشی:
- به اعتقاد کارشناسان در سه ساحت ادبي: " 1- ساحت تغزلي و شاعرانگي 2- ساحت معلمي، تعليمي و اخلاقي 3- ساحت مصلح اجتماعي بودن شعر سعدي قابل بررسي است.
- سعدي يکي از پربسامدترين شاعران و نويسندگان ماست که جملات او به شکل ضرب المثل در آمده است. کليات سعدي گنجينه پيام هاي اخلاقي، حکمت عملي، عرفاني و معنوي است.
- مردم سرزمين ما از سنين پايين گلستان را در مکتب خانه ها مي خواندند؛ سعدي از خردسالي تا کهنسالي همراه مخاطبان در هر سطح و با هر سليقه اي بوده است.
-مفاهيم اخلاقي همچون " خاموشي، قناعت، گذشت، انصاف، جوانمردي، روا داري، حق همسايگي، حق حيات ديگران، بي آزاري ، کم آزاري، تکيه بر انصاف، تشويق زمامداران به گذشت و ميانه روي، دادگستري و نقد ظلم " بصورت آشکار در آثار سعدي ديده مي شود.
پژوهش خبری صدا وسیما: سعدی شیرازی(۶۰۶ – ۶۹۰ ه ق) شاعري است که در برهه تاريخي بسيار منحصر به فردي از زمان قرار گرفته است. دوره مغول در حال سپري شدن است؛ ملوک الطوايفي در ايران وجود دارد و سرزمين فارس سرزميني است که با هوشمندي حاکمانش، خود را از آسيب ها و خرابي هاي حمله هاي مغول تقريبا در امان نگه داشته است. سعدي از اتابک سعد زنگي که پادشاهي است که توانسته امنيت ولايت فارس را حفظ کند؛ حمايت مي کند. به اعتقاد کارشناسان سعدي را مي توان در سه ساحت ادبي مورد بررسي قرار داد: 1- ساحت تغزلي و شاعرانگي[1] 2- ساحت معلمي، تعليمي و اخلاقي 3- ساحت مصلح اجتماعي بودن[2] . در اين چارچوب در مصاحبه پژوهشی با دکتر حميد رضا توکلي موضوع « اخلاق عملي در اشعار سعدي» را با طرح سئوالات زير مورد بررسي و واکاوي قرار داديم:
پژوهش خبری : شرايط اجتماعي زمانه سعدي چقدر بر شعر او اثرگذار بوده است؟
دکتر حميد رضا توکلي، استاد دانشگاه: قرن هفتم هجري مخصوصا براي ايران يک زمانه خيلي خاص و حساسي است. يکي از بزرگترين رخدادهاي تاريخ ما که حمله مغول است؛ تقريبا در اوايل اين سده رخ داده است. که اوضاع ايران و منطقه را خيلي عوض کرده است؛ گرچه سعدي در شهر شيراز بوده و درحمله هاي اول مغول نيمه هاي جنوبي ايران آسيب نديده است؛ ولي به هر حال از تاثيرات آن بر کنار نبوده است. آدم حساس و تيزبيني مثل سعدي نميتوانسته نسبت به اين ناآراميها و آشوب ها و آشفتگي هاي زمانه بي توجه باشد. سعدي به اصطلاح جهان ديده بوده و سفرهايي کرده که يک بخشي مهم از زندگي اش در بغداد بوده است. تحصيلاتي داشته و آنجا شاهد حوادثي بوده است. مغول ها به بغداد حمله مي کنند. بعد از هلاکو تحولاتي رخ مي دهد که اينها انعکاس مستقيم در شعرش دارد. سعدي متوجه خطري که فرهنگ ايران، زبان فارسي و ميراث فرهنگي، معنوي و اخلاقي ايران را تهديد مي کرده بوده است. در پي آن تلاش او براي شکل دادن آثار فاخر ادبي و اخلاقي، معنوي و انساني يک جور پاسدار اخلاق و معنويت و تعادل، انعکاس توجه سعدي به اين است که ايران و فرهنگ ايران در معرض خطر است.[3]
پژوهش خبری : مسائل اخلاق عملي چگونه در شعر سعدي بيان شده است؟
دکتر حميد رضا توکلي، استاد دانشگاه: اگر ادبيات و فرهنگ ايران، حتي قبل از اسلام را نگاه کنيم؛ در دوره ساسانيان اندرز نامه هاي فراواني را مي بينيد؛ در فرهنگ زرتشتي آيين ميترا، حتي کتيبه هاي پراکندهاي که از دوران باستان خوانده ايم و لابلاي اساطير ايران پيداست که از ديرباز اين سرزمين درگير مساله اخلاق بوده است. دغدغه اخلاقي به وضوح در آثار ما بازتاب دارد. بعد از اسلام نيز آثاري که از يک ژانر ديگر هستند مانند شاهنامه فردوسي، که از بزرگترين حماسه هاي جهان است؛ سر به سر تنيده است با نکات و مسائل اخلاقي است؛ تمام شاهنامه از يک منظر جدال راستي و دروغ است. جدال تيرگي و روشني اخلاقي است. سعدي ميراث بر يک سنت خيلي گسترده است. سنت اخلاق نظري، اخلاق عملي و سنت مجلس گويي که سعدي با آن به خوبي آشنا بوده است. سنت مجلس گويي و وعظ هايي که بوده است؛ در مرکز توجه آن، مساله اخلاق بوده است؛ خيلي از واعظان بر مخاطبان خود از اين منظر تاثير داشته اند. سعدي با سنت عرفاني آشنا بوده است. در عرفان ما يک نوع نگاه به اخلاق و تاملات اخلاقي ديده مي شود. از مجموعه اينها سعدي بهره گرفته است. سعدي ميراث بر بزرگاني مانند سناعي است؛ سعدي فردوسي را مي شناخته است. قبل از سعدي اگر شعر فارسي را نگاه کنيم؛ پيش از آنکه اين ميراث به سعدي برسد ما چند قرن تجربه سرودن در مضامين اخلاقي و تامل در اين ميدان را داشته ايم. به هر حال سعدي سر به سر يک جور دغدغه اخلاقي دارد. حالا مشهور اين است که در اين کتابها. در گلستان جامعه اي که هست را توضيح مي دهد و در بوستان جامعه آرماني آنچنان که بايد باشد به هر حال هم منتقد اخلاقي است از اين منظر و هم آرمان هاي اخلاقي را مي پرورد و شوق جامعه هاي اخلاقي تر و معنوني تر را در مخاطبانش برمي انگيزد.
پژوهش خبری : اشعار سعدي حاوي چه پيام هايي است؟
دکتر حميد رضا توکلي، استاد دانشگاه: سعدي خودش مي گويد من خوشه چين معرفت بودم و از هر خوشه اي دانه اي برچيده ام. سعدي سفرهايي داشته و اين سفرها زمينه آشنايي وي را با فرهنگ و سنت هاي گوناگون فراهم کرده است. از سوي ديگر سعدي به وضوح فرد پرمطالعه اي است و با سنت هاي عرفاني آشنا است. با سهروردي عارف، صاحب ﻋﻮارف اﻟﻤﻌﺎرف که شاگرد وي بوده است. و هم با رساله قشيريه[4] آشنا است. در اين زمينه تحقيق شده است. هم با فرخي سيستاني[5] آشنا است. هم با فردوسي طوسي[6] آشناست. هرکدام از اينها قلمرو و ميداني هستند که خيلي بهره گرفته است. طبيعي است که در شعر سعدي از اين چشم انداز پيام هاي بسيار گسترده اي ديده ميشود. يعني يک شعر بسيار متنوعي است. محققاني که درباره امثال و حکم کار کرده اند؛ بخشي از امثال و حکم ما ابيات و جملات شاعران و بزرگان ما است که بعدا در افواه آمده است. سعدي يکي از پربسامدترين شاعران و نويسندگان ماست که جملات او به شکل ضربالمثل در آمده است. کليات سعدي گنجينه پيامهاي اخلاقي و حکمت عملي و عرفاني و معنوي است.
پژوهش خبری : پرکاربردترين کلمات و مفاهيم در شعر سعدي چيست؟
دکتر حميد رضا توکلي، استاد دانشگاه: در غزل هاي پرآوازه سعدي پرکاربردترين کلمات عشق است. شايد شاعري همتاي او در باب عشق اينگونه داد سخن نداده باشد. اگر رقيباني سعدي داشته باشد مولانا و حافظ خواهند بود. هرچند چشم اندازهاي آنها متفاوت باشد. او يکي از ستايندگان عشق در عالم است. عشق و مهر انساني و تاکيد بر محبت را در گلستان و بوستان مي بينيم. پرشورترين باب بوستان، باب مستي و شور است؛ مفاهيم اخلاقي مواردي همچون " خاموشي[7]، قناعت، گذشت انصاف، جوانمردي" مفاهيمي است که در طي قرنها در اين سرزمين بر آنها تاکيد شده و مورد توجه سعدي بوده است.
پژوهش خبری : سعدي چه نگاهي به خودش به عنوان يک انسان دارد؟
دکتر حميد رضا توکلي، استاد دانشگاه: سعدي در سطوح مختلفي حرف مي زند؛ تاکيد سعدي بر تعادل است. شعر سعدي فضاي غم و شادي اش يک توازني دارد. توجه او به اخلاق فردي و جمعي توازن دارد؛ سعدي انسان اخلاقي را هم در مفهوم فردياش، هم در مفهوم جمعي اش، مخصوصا در ارتباط با ديگري ميستايد. غم ديگران را خوردن به شکل هاي مختلف، حس همدردي داشتن با ديگري و اينکه بتواني خود را جاي ديگري بگذاري در شعر سعدي نمود دارد. سعدي توانگري را مي ستايد که بتواند غم بينوايان را بخورد.[8] سعدي عشق، دوست داشتن پرشور و عاشقانه ديدن را ميستايد؛ و در يک قلمرو بالاتر به عشق عرفاني ميرسد. در مرحله بعدي در نقطه اوج آن عاشق عالم است و آن عالم را از خداوند مي بيند[9] ؛ هستي را عاشقانه نگاه مي کند و در اينجا ميراث بر سنت عرفا است. سعدي عالم را نظام احسن مي بيند و از بد جهان هم استقبال مي کند.[10] سعدي در مراتب مختلفي به انسان نگاه کرده است؛ انسان آرماني اش از حد انساني که معتدل است؛ عقلاني است و سپس اخلاقي و خودش وارسته مي شود و بايد به ديگران فکر کند و انسان اجتماعي باشد. تا جامعه را بهبود دهد تا برسد به جايي که بجز خدا نبيند.[11] يک جور يگانگي با جهان هستي در او مي بينيم.
پژوهش خبری : نگاه سعدي به روابط بين فردي چگونه است؟
دکتر حميد رضا توکلي، استاد دانشگاه: در نظام اخلاقي سعدي، که ميراث بر سنت هاي ايراني و فرهنگ اسلامي است؛ سعدي طرفدار خانواده و مهر مادري خيلي مورد توجه او است. در مورد روابط بين فردي: چه روابط زن و مرد، چه روابط انساني بطور عام، سعدي طرفدار اخلاق و اين توانايي که خود را جاي ديگري بگذاريم و طرفدار محبت، همدردي و هم حسي است؛ اينکه چنان در محبت پيش برويد که ديگران را بنده مهر خودتان کنيد. سعدي در يک کلام کيميا و داروي مهر و محبت را معرفي مي کند؛ عشق به عنوان چشم اندازي معرفي مي شود که در آن تمام اين مسائل مي تواند جور ديگر نگاه شود. عشق مي تواند نظام خانواده را استوار نگاه دارد و جامعه را پيش ببرد.
پژوهش خبری : سعدي جايگاه زن نسبت به مرد را در خانواده چگونه ميبيند؟
دکتر حميد رضا توکلي، استاد دانشگاه: سعدي جايگاه مادر را مي شناساند ودر حکايت هاي متعددي به آن توجه دارد. سعدي عشق انساني بين زن و مرد را يا عشق مادر نسبت به فرزند يک نوع آمادگي براي آماده شدن انسان مي داند که بتواند وارد چشم انداز بالاتر براي اينکه وارد عشق الهي شود. سعدي هم ميراث بر چنين نگاهي است . ستايش هاي پرشوري که سعدي از عشق کرده است. به عنوان جان داروي آدمي معرفي مي کند. چيزي که نگاه انسان را عوض مي کند ما را تعالي و ترقي ميدهد.
پژوهش خبری : اخلاق عملي (تدبير منزل و مدن) از نگاه سعدي چگونه است؟
دکتر حميد رضا توکلي، استاد دانشگاه: حرف هاي سعدي ريشه در تعالي و سنتي که در طي قرن ها در ايران شکل گرفته است دارد؛ حرف هاي سعدي را مي توان با اخلاق ناصري[12] و قابوسنامه[13] مقايسه کرد. سعدي يکي از سخنگويان توانمند سنت حکمت عملي است. روش سعدي گونه اي تعادل و توازن در اخلاق عملي است. با يک نگرش معتدل و منسجم روبرو هستيد. توصيه به تعادل و توازن مي کند. در نصايح سعدي مواردي همچون " تکيه بر انصاف؛ تشويق زمامداران به گذشت و ميانه روي، دادگستري و نقد ظلم" بصورت آشکار ديده ميشود.
پژوهش خبری : تاثير شعر سعدي بر جامعه چگونه است؟
دکتر حميد رضا توکلي، استاد دانشگاه: شعر سعدي تا به امروز، بعد از گذر 7 قرن، شعري است که جامعه ايران با آن دوست است؛ جهان فارسي زبان و در قرن هاي اخير(قرن 19 و 20) بسياري از فرنگيان از طريق سعدي با ايران آشنا شدند. شعر سعدي قرن ها کتاب درسي بوده است. بسياري از بزرگان ما اعتراف کرده اند که در زبان فارسي، نگارش را وامدار سعدي هستيم. سعدي بالاترين معرف ايران بوده است. سعدي يکي از معرفي کنندگان فرهنگ ما در جهان است. سعدي در سطوح مختلف در جامعه ما درگير بوده است. وي آموزگار زبان فارسي است. گلستان و بوستان قرن ها کتاب درسي بوده است. در کليات سعدي مواردي همچون " اخلاق نظري، اخلاق عملي، توجه به فرد، توجه به ديگري، عشق، عرفان، طنز" وجود دارد. که حاکي از تعادل، توازن، جامعيت و توجه به حوزه هاي گوناگون در نگاه و شعر سعدي است.
پژوهش خبری : مهمترين ويژگي شعر سعدي چيست؟
دکتر حميد رضا توکلي، استاد دانشگاه: کليات سعدي گلستان، بوستان و غزليات، و قصائد سعدي است. سعدي با غزلهايش در کنار حافظ و مولانا و غزليات شمس قرار مي گيرد. سعدي در گلستان و بوستان از يک طرف حکايت پرداز است و يکي از گنجينه هاي ادبيات داستاني ما را دارد. گلستان سبک ويژه و نثر آميخته به نظم دارد. نثر سعدي در کنار شعرش تاثيرگذار بوده است. وي از شاعراني است که نثرش هم شاخص است. گلستان جزء 4، 5 اثر برجسته نثر فارسي است؛ بوستان هم در ميان آثار ادبيات تعليمي يکي از شاخص ترين آثار طي قرون و اعصار است. همين که شاعري در سه قلمرو گوناگون اينطور سرآمد باشد خيلي بينظير است.
پژوهش خبری : مهم ترين ويژگي شعر سعدي چيست؟
دکتر حميد رضا توکلي، استاد دانشگاه: مهمترين ويژگي شعر سعدي: سهولت و امتناع يا سهل و ممتنع[14] است؛ سعدي برخلاف اينکه زبانش بسيار ساده به نظر مي رسد. ولي وقتي بخواهيم عين آن را بي افرينيم مي بينيم نمي شود. هنر سعدي يک رواني و سادگي شگفت آوري دارد. تکنيک ها و شگردهاي ادبي در شعر وي آن قدر پنهان است که ما را آزار نمي دهد؛ مانع مواجهه نميشود. مردم ما از سنين پايين گلستان را در مکتب خانه ها مي خواندند؛ سعدي از خردسالي تا کهنسالي همراه مخاطبان در هر سطح و با هر سليقه اي بوده است.
کلام آخر
سعدي آموزگار زبان فارسي، آموزگار اعتدال، تضلع[15] و ورود به قلمروهاي مختلف است؛ اينکه توجه ما به چيزي مايه فروگذاشتن چيز ديگري نشود. وي آموزگار اخلاق، جوانمردي، ديگرگزيني و رهايي از خودگزيني و معلم بزرگ عشق است.[16]
نگاه وي به آدميت [17] ، انسان، عشق[18] ، عشق عرفاني[19]، و در باب مسائل اخلاقي از اول تا به آخر گلستان و بوستان و تمام اثر سعدي گلچين است. سعدي گرچه شاعري متعلق به 800 سال پيش است ولي در دايره واژگان زبان فارسي همچنان وامدار سعدي هستيم و زبان معيار فارسي بسيار شبيه جملات سعدي است؛ ضمنا به عنوان يک معلم اخلاق اجتماعي و سياسي همچنان ميتواند تازگي داشته باشد و هميشه حرف براي گفتن در ديوان وي هست و مي شود پيدا کرد.[20]
پژوهش خبری // مهدی ناجی
---------------------------------
منابع در آرشیو پژوهش خبری موجود است.