• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۸۶۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷
اقتصادی
شیوا در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما:

افزایش ۷ میلیونی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار طبیعی نیست

رئیس شورای رقابت: از درب کارخانه تا بازار مصرف، افزایش 400 هزار تومانی طبیعی است، افزایش هفت میلیون تومانی برخی خودروها مثل رنو ساندرو در چارچوب مقررات و دستورالعمل تنظیمی ما نیست و نظارتی بر آنها نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، رضا شیوا در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در ایران سه نوع خودرو داریم، وارداتی، مونتاژی و ساخت داخل و آنچه حاشیه بازار داخلی نخواهد داشت خودروهای خانواده پراید و پژوه هستند و شورای رقابت دستورالعمل تنظیم قیمت آنها را ارائه نموده است.
وی ادامه داد: از درب کارخانه تا بازار مصرف، افزایش 400 هزار تومانی طبیعی است افزایش هفت میلیون تومانی برخی خودروها مثل رنو ساندرو در چارچوب مقررات و دستورالعمل تنظیمی ما نیست و نظارتی بر آنها نیست.
شیوا گفت: حداکثر مواقع، افزایش تقاضا سبب افزایش قیمت می شود و این کاملاً معمولی است. ما فقط در مورد خودروهای زیر 45 میلیون تومان اجازه ورود داریم.
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: برای آنکه جلوی افزایش قیمت را بگیریم باید افزایش تقاضا را متوقف کنیم اگر کارخانه ها ثبت نام فروش خودرو نداشته باشند و فقط بازار حاشیه اقدام به معامله کند افزایش تقاضا کاهش می یابد.
شیوا در ادامه ارتباط تلفنی با استودیو گفت: اگر خودرو برای ارائه داشته باشیم تقاضا افزایش نمی یابد، در کشور ما هر وقت عرضه کم می شود تقاضا افزایش پیدا می کند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

دانلود
نعمت بخش پاسخ شیوا را اینگونه داد: وقتی حاشیه سود بانکی کم شود مردم پول خود را به سمت بازار خودرو یا دیگر بازارها می برند و بلافاصله بعد از اعلام فروش در سایت ها، اقدام به خرید خودرو می کنند در ضمن در اقتصاد وقتی عرضه با تقاضا برابر نباشد نرخ منطقی هم بوجود نمی آید.
شیوا در پاسخ گفت: در علم اقتصاد وقتی عرضه و تقاضا برابر نباشد نرخ منطقی هم بوجود نمی آید. در حال حاضر شرایط بگونه ای است که با کاهش واردات خودروهای خاص هرکس پولی دارد دلش می خواهد اقدام به خرید کند تا با رقم بالاتری بفروشد. 

یک کارشناس صنعت خودرو نیز گفت: صنعت خودروی کشور نیازمند پایش دقیق و جدی است.
فربد زاوه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: پایش و بررسی های گوناگونی در سال های اخیر برای صنعت خودرو صورت گرفته اما هیچگاه از روی کاغذ فراتر نرفته است.
کاکائی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در سوی دیگر این برنامه گفت: متأسفانه در کشور ما مکانیسم تحقیق و توسعه و پایش دقیق وجود ندارد بنابراین بازخورد مناسبی هم دستگیر کارشناسان صنعت خودرو نشده است.
وی ادامه داد: صنعت خودروی ما یک موضوع چندوجهی است، در این صنعت چشم بسته ای وجود ندارد از خودروساز تا دلالان حاشیه بازار با چشمان باز اقدام به کار می کنند.
ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دیگر ارتباط تلفن با این برنامه گفت: باید پذیرفت که مراودات سیاسی بین المللی در انتقال دانش فنی و تکنولوژی مؤثر است و معمولاً در سیاست گذاری هایمان نادیده گرفته می شود.
وی ادامه داد: خودروسازهای ما در چهار سال اخیر تکان هایی خورده اند و گام هایی در راه تحقیق و توسعه برداشته اند.
زاوه کارشناس خودرو در استودیو گفت: با توجه به آمار سال قبل یک میلیون و 250 هزار خودروی سواری در کشور تولید شده و از این تعداد حدود یک میلیون و پنجاه هزار خودرو به تعبیر عده ای تولید داخل است و 200 هزار دستگاه خودرو وارداتی هستند. اینجا سؤال پیش می آید که از تعداد یک میلیون و پنجاه هزار دستگاه خودرو تولید داخل که حدود 13 سال روی خط تولید هستند چه تعداد به کجا می تواند صادر شود؟

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
دانلود
کاکائی استاد دانشگاه در استودیو گفت: واردات خودروهای چینی فقط برای تأمین بازار داخلی است و ارزآوری خاصی ندارد.
زاوه در سوی مقابل گفت: ما نباید در اتاقی در بسته به جای مردم تصمیم بگیریم زیرا نتیجه می شود افزایش 7 تا 100 میلیونی ارزش برخی خودروها، متأسفانه نوسانات سیاسی وزارت صنعت ناشی از مدیریت بازار خودرو سبب این تفاوت قیمت ها می شود.
کاکائی در خصوص خودروهای سی کی دی گفت: اگر بخواهیم مانع از ورود خودروهای سی کی دی (قطعات منفصله) شویم بطور کل سیاست خودرو به هم می ریزد.
زاوه گفت: متأسفانه خودروهایی داریم که سالانه فقط 100 عدد وارد می شود و این اتفاق اصلاً توجیه علمی اقتصادی ندارد.
وی ادامه داد: ما به عنوان یک ایرانی با توجه به پتانسیل موجود می توانیم روی مواد معدنی و اولیه ارزان، کارگر ارزان، مواد نفتی ارزان سرمایه گذاری کنیم. نباید فکر کنیم که اگر ECU خودرو تولید کنیم الزاماً برد کرده ایم ما باید به سمت تولیداتی برویم که برایمان ارزش افزوده به همراه داشته باشد.
کاکائی در طرف مقابل گفت: با توجه به اینکه 40 سال تحریم را در کارنامه سال های قبل داریم در حال حاضر باید به سمت تولید کالاهای استراتژیک برویم حتی اگر ضرر بدهیم زیرا این ضرر مقطعی است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
دانلود
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
افتتاح نخستین مرکز رشد دانشگاه پیام نور در آران و بیدگل
تمرین تیم‌های تنیس روی میز پسران و دختران ایران
کلنگ زنی ساختمان جدید دادگستری شهرستان باشت
مدارس سراسر استان سه‌شنبه و چهارشنبه غیرحضوری شد
تریلی حامل باتری اسیدی، آزادراه کرج-قزوین را در هر دو جهت مسدود کرد
دستگیری یک تیم تروریستی در سیستان و بلوچستان
افتتاح بزرگترین و نخستین درمانگاه تخصصی استان در بهمئی
تساوی فلسطین و لبنان در حضور کادر فنی تیم نوجوانان
حضور ورزشکاران ۴ کشور در مسابقات بین‌المللی تنیس آمل
بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی قدیم فیروزکوه
خاکسپاری شهدای خوشنام در کهگیلویه و بویراحمد
اخذ مالیات از تراکنش کارتخوان‌ها شایعه است
اجتماع دانش‌آموزان سادات قم در شام غریبان حضرت زهرا (س)
برگزاری رویداد صدرا در مهدیشهر
مدارس و دانشگاه‌های استان البرز غیرحضوری شد
کهگیلویه وبویراحمد عزا و ماتم در سوگ شهادت دخت نبی مکرم اسلام
مدارس سیستان بلوچستان در روز‌های پایانی هفته غیرحضوری شد
قهرمانان وطن در آغوش مردم سیستان وبلوچستان
قزوین غرق در ماتم صدیقه کبری (س)
شهر ایلام میزبان پیکر‌های مطهر شهدای گمنام
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
۹ صندوق سرمایه‌گذاری سود سهامداران را مکانیزه واریز کردند
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
فرار رئال از شکست
وزیر ورزش و جوانان به عیادت دختر موتور سوار رفت
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
آلودگی شدید هوا در تهران
تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران
آخرین وضعیت کیفیت هوای شهر‌های آذربایجان غربی؛ ۳ آذر ۱۴۰۴
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)