رئیس انجمن کارفرمایان وارد کنندگان خودرو گفت : سود سرشار واردات ، خودرو سازان داخلی را به وارد کننده تبدیل کرده است .
میثم رضایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ میزان متوسط واردات خودور طی دو سال اخیر را 70 تا 80 هزار دستگاه اعلام کرد و افزود : سود سرشار واردات، انگیزه خودرو سازان را برای واردات دو چندان کرده است به طوری که واردات خودرو از نیمه دوم سال 95 ازجانب خودروسازان داخلی کلید خورده است. وی افزود: برآوردها نشان می دهد که خودروسازان داخلی امسال دست کم 30 تا 40 هزار دستگاه خودرو وارد کنند به طوری که فقط شرکت رنو امسال حداقل 20 هزار دستگاه را در برنامه کاری خود قرار داده است و یکی از دلایل محرمانه ماندن قراردادهای منعقد شده با پژو و رنو نیز ناشی از تعهداتی است که برای واردات خودروهای"فول سی کی دی "داده شده است. رضایی تاکید کرد: ادامه روند واردات خودروهای ساخته شده از سوی خودروسازان داخلی آسیب جدی به توانمندی تولید داخل وارد می کند و در آینده ای نه چندان دور ایران به بزرگترین مونتاژکار خودرو در منطقه تبدیل خواهد شد . وی تصریح کرد : زمانی که شرکت پژو ایران را در دوران تحریم ترک کرد خط تولید پژو 206 عملا خوابید ، این درحالی بود که این خودرو سالها در ایران تولید می شد و این بیانگر وابستگی عمده تولید این خودرو در ایران بود حالا چگونه است که طی مدت کوتاهی بدون اینکه پلت فرم خاصی در کشور ایجاد شود به یکباره برندهای مختلف پژو و رنو در داخل تولید می شود. رضایی افزود: واردات خودرو به صورت فول سی کی دی قطعا برای کمپانی های بزرگ منافع بیشتری به دنبال دارد ضمن اینکه امروز اکثر شرکتهای بزرگ اسیایی و اروپایی اصلا حاضر به ایجاد نمایندگی در ایران نیستند چراکه هراس از تحریم همچنان این شرکتها را از برقراری ارتباط مستقیم با تجار و بازرگانان ایرانی منع می کند. وی گفت : متاسفانه رفع تحریم ها در عمل نمود چندانی ندارد تجار همچنان برای نقل و انتقال پول یا به صورت نقدی یا از کانال صرافی عمل می کنند و معامله حتی با کشورهای حاشیه خلیج فارس هم عمدتا از این طریق امکان پذیر است حال با این وضیت انتظار حضور شرکتهای تولید کننده انتظار زیادی است . ریئس انجمن کارفرمایی وارد کنندگان خودرو با انتقاد از سیاست وزارت صنعت معدن و تجارت در واگذاری بازار واردات خودروهای خارجی به نمایندگی های غیر مجاز گفت : امروز در حالی که بسیاری از کمپانی های بزرگ نظیر پورشه، آ او دی ، و ولو به صراحت اعلام می کنند هیچ نمایندگی در ایران ندارند و اصولا به بازار ایران فکر نمی کنند وزارت صنعت معدن وتجارت واردات را به صورت انحصاری در اختیار شرکتهایی قرار داده است که گواهی نمایندگی خود را به واسطه شرکتهای فعال در کشورهای حوزه خلیج فارس دریافت کرده اند و امروز 80 درصد نمایندگی های فعال در این قالب فعالیت می کنند . وی افزود : ایجاد انحصار و حذف شرکتهای کوچک وارد کننده خودرو عملا به ایجاد رانت و فساد می انجامد که زیان اصلی انرا مصرف کنندگان باید پرداخت کنند به طول مثال قیمت برخی اقلام مانند تویوتا RAV4 که سال گذشته بین 210 تا 215 میلیون تومان فروخته می شد با ایجاد این انحصار امروز به به 260 میلیون تومان افزایش یافته است. رضایی خاطرن نشان کرد : ایجاد انحصار در بازار خودروهای خارجی در دولت کنونی شکل گرفته است و طی این مدت هفت یا هشت آیین نامه برای ساماندهی بازار خودرو صادر شده است که هریک دیگری را نقض می کرد تا جایی که شورای رقابت هم به این اقدام وزارت صنعت در واگذاری انحصاری بازار به نمایندگی ها اعتراض داشت.