• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۵۴۰۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
اقتصادی » مسکن

نقشه راه معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی همراه با 150 سامانه اطلاعاتی

نقشه راه معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی همراه با 150 سامانه اطلاعاتی برای دستیابی به وضعیت مطلوب تهیه شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بکارگیری مناسب فناوری اطلاعات موجب یکپارچگی فرایندها و اطلاعات در وزارت راه و شهرسازی و همچنین افزایش کارآمدی فرایندها و فعالیت‌های وزارتخانه شده و تحقق مأموریت‌ها و اهداف وزارت متبوع را ممکن می‌سازد. بنابراین برنامه‌ریزی جامع فناوری اطلاعات، هم‌راستا با مأموریت‌ها و فرایندهای وزراتخانه اهمیت بالایی دارد.
تدوین معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی با رویکرد فناوری اطلاعات، در بهمن ماه 93 با مجوز مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، در معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت متبوع آغاز و پس از 2 سال، با مشارکت و همراهی معاونت‌های ستادی، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته و همچنین سه اداره کل راه و شهرسازی اصفهان، خراسان رضوی و قزوین (به عنوان نمایندگان ادارات کل راه و شهرسازی) و نیز تلاش شبانه‌روزی مشاور طرح (شرکت مهندسی مشاور حاسب سیستم) به پایان رسید. نقشه راه پنج ساله معماری کلان مجموعه وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از خروجی‌های اصلی این پروژه، با حضور مقام عالی وزارت، در جلسه یازدهم شورای راهبری معماری سازمانی، در 12 بهمن امسال به تصویب رسید.
پروژه مذکور با چارچوب TOGAFو روش ADM، که معروفترین و پرکاربردترین چارچوب معماری سازمانی در دنیا محسوب می‌شود، انجام گرفته است و بر این اساس نقشه راه پنج ساله معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی از سال 1396 تا سال 1401 تدوین شده است. محدوده این معماری، شامل وزارت راه و شهرسازی، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته وزارت مذکور و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌هاست.
این پروژه در قالب 5 مرحله اصلی به شرح زیر صورت گرفته است.

مرحله اول؛ تدوین معماری کلان کسب‌وکار: در این مرحله بر اساس شرح وظایف و مأموریت‌های معاونت‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته، اسناد بالادستی و قوانین و مقررات، زنجیره ارزش وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است و فرایندهای مدیریتی، اصلی و پشتیبانی زنجیره ارزش تا سه سطح شناسایی شده است.
زنجیره ارزش تدوین شده تمامی مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی را در بر می‌گیرد و در سطح سوم، شامل 222 کلان فرایند عملیاتی می‌باشد.
مرحله دوم؛ طراحی معماری کلان داده و سامانه‌های اطلاعاتی: در این مرحله، در گام اول گروه‌ داده‌های متناظر با هر کدام از فرایندهای سطح سه زنجیره ارزش احصاء شد و گروه‌ داده‌های ورودی و خروجی هر فرآیند شناسایی گردید و چرخه عمر گروه داده‌ها استخراج شد. در گام بعدی وضعیت موجود سامانه‌های اطلاعاتی ستاد وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته مستند شده و مورد تحلیل قرار گرفت. سپس مجموعه‌ای از مطالعات الگوبرداری در موضوعات مختلف انجام شد و درس آموخته‌های این مطالعات الگوبرداری در قالب یک سند مجزا جمع بندی گردید. در انتها، معماری مطلوب سامانه‌های اطلاعاتی وزارت راه و شهرسازی، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، طراحی گردید. برای همه سامانه‌های اطلاعاتی وضعیت مطلوب شناسنامه جداگانه‌ای تدوین و قابلیت‌ها و تبادل اطلاعات این سامانه‌های اطلاعاتی، تعیین شد.
در این مرحله بیش از1400 گروه داده شناسایی و برای وضعیت مطلوب حدود 150سامانه‌ اطلاعاتی، تعیین شده است.
مرحله سوم؛ برنامه‌ریزی تدوین معماری تکنولوژی: در مرحله سوم، موضوعات اصلی تکنولوژی زیرساخت و سیستم براساس سامانه‌های اطلاعاتی و میان افزارهای وضعیت مطلوب، مشخص و مدون گردید و برنامه‌ای برای توسعه متوازن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و سامانه‌های اطلاعاتی، تدوین گردید.
مرحله چهارم: تدوین نقشه راه و برنامه گذار: در این مرحله ابتدا تحلیل شکاف صورت گرفت تا شکاف و فاصله‌ بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب شناسایی شود. سپس متناسب با شکاف‌های شناسایی شده، مجموعه‌ای از پروژه‌ها و اقدامات تعریف شد تا با انجام این پروژه‌ها و اقدامات، وضعیت مطلوب محقق شود. برای هریک از پروژه‌های تعریف شده، شناسنامه‌ای تدوین گردید. در این شناسنامه، اهداف و خروجی پروژه‌ها، اقدامات اصلی پروژه، برآورد زمان و هزینه انجام پروژه، متولی پروژه و الزامات اجرایی پروژه در آن مشخص شده است. در گام بعد متناسب با اولویت‌های وزارت متبوع و با توجه به الزامات بالادستی، پروژه‌ها اولویت بندی شده‌‌ و برنامه زمانبندی انجام پروژه‌ها تعیین گردیده است. افق زمانی نقشه راه، پنج سال، از 1396 تا 1401 ، درنظر گرفته شده است و نقش هر کدام از معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ادارات کل در این نقشه راه به روشنی تبیین شده است. در این مرحله به منظور تحقق وضعیت مطلوب، حدود 250 پروژه تعیین شده است.
مرحله پنجم: اجرای برنامه‌های طراحی نظام راهبری اجرای معماری سازمانی و مدیریت تغییرات: در این مرحله، به منظور راهبری اجرای معماری سازمانی در ستاد و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته و همچنین به منظور مدیریت تغییرات و نیازمندی‌های جدید، نظام مربوطه طراحی گردیده است و ساختار، فرایندها، دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های راهبری اجرا و مدیریت تغییرات، تدوین شده است.
انتظار می‌رود با اجرای نقشه راه معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی، یکپارچگیِ فرایندها، اطلاعات و سامانه‌های اطلاعاتی در تمامی ابعاد، در وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته آن محقق شده، امکان دسترسی به موقع به اطلاعات جامع، یکپارچه و با کیفیت فراهم شود. همچنین کارآمدی فرایندها و فعالیت‌های وزارتخانه افزایش یافته و قابلیت ارائه خدمات یکپارچه به عموم شهروندان، صاحبان حرفه و سایر ذینفعان ایجاد گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مجازی شدن دانشگاه‌های استان سمنان تا پایان هفته
برگزاری همایش تخصصی سرمایه گذاری با عنوان «آینده‌ای که می‌سازیم» درقم
مصاف چوکا تالش و اسپاد تهران در ایستگاه هفتم لیگ دسته دوم فوتبال
استمرار کاهش کیفیت هوا در سمنان
کشف احتکار ۱۰۰ میلیارد ریالی در مراغه
علوی: تکلیف حضور در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی فردا مشخص می‌شود
برگزاری مسابقه نقاشی در تبریز
تمدید تعطیلی فرهنگسرا‌های کیش تا جمعه ۱۳ آذر
سال گذشته مانور پدافندی بامحوریت مراکز هسته‌ای در قم برگزار شد
بسته خبر‌های کوتاه ۱۰ آذر در یک نگاه
چاپ کتاب مجموعه بازی‌های آموزشی در آباده
تعطیلی یک دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در رشت
فعالیت حضوری مدارس استان کرمان؛ ۱۱ و ۱۲ آذر
ورزشی‌های دهم آذر ماه در استان سمنان
پایش مستمر کارخانه‌های آسفالت و واحد‌های شن وماسه سلماس 
رهاسازی پنج قطعه پرنده در طبیعت چایپاره 
آیا کم آبی با بارش‌های زمستانه جبران می‌شود؟
تیم ملی ایران راهی پرزیدنت کاپ شد
مهار آتش‌سوزی یک فروند شناور باربری در اسکله کیش
قدردانی از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی قم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دانشگاه‌ها و مدارس فارس، فردا مجازی شد
برترین آثار عکاسی خیابانی ۲۰۲۵
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور
بازدید رئیس رسانه ملی از فدراسیون کشتی و دیدار با ملی پوشان
اساتید دانشگاه یاسوج در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان
شیوع آنفولانزا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان
ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم
پاسخ به پرسش‌های متداول طرح جدید بنزین
نارکو تروریسم؛ بهانه تازه واشینگتن برای فشار بر کاراکاس
ارائه خدمات توانبخشی به سالمندان و معلولان آذربایجان شرقی
پیش بینی هواشناسی هرمزگان دهم آذر ماه
درخشش تیم خردسالان آذربایجان‌شرقی در مسابقات تکواندو
درخشش تیم دارت بانوان آذربایجان شرقی در مسابقات کشوری
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۱۰ آذر ۱۴۰۴
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۳ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
آتش‌افروز هیرکانی بازداشت شد  (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
امیر حاتمی: آماده‌ایم پاسخ درهم شکننده‌ای به دشمن بدهیم  (۱ نظر)
با وجود تاخیر در تحویل خودروها؛ اقدام سایپا برای پیش‌فروش خودرو  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
خشک شدن ذخایر آبی اروپا  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
پدافندهوایی ارتش همیشه در حالت آماده‌باش کامل است  (۱ نظر)
جانباز سرافراز محمود باقری گزنی به همرزمان شهیدش پیوست  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
ساخت مسابقه «عائله اَل اَله» در رادیو چی چست  (۱ نظر)