به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام سیدحسن خمینی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما بیان کرد: رحلت حضرت امام(ره) حادثه ای بسیار سنگین بود که اگر عزم ملی و وحدت کلمه و یکپارچگی مسئولان نبود، فاجعه نبود حضرت امام(ره) پر نمی شد.
وی گفت: وفاق مسئولان و تصمیم به جا و به موقع مجلس خبرگان در تعیین سریع جانشین امام راحل(ره)، نقش فرزند ایشان یعنی مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی در تثبیت رهبری و نیز عزم همه مسئولان برای دفاع از این راه، فاجعه خلاء امام را پر کرد.
نوه امام (ره) افزود: خیلی ها طمع داشتند که پس از امام(ره) کشور از بین برود اما تنها همدلی و وحدت، ما را از آن بحران عبور داد.
وی گفت: بازگشت به معنویت، استقلال، هویت ملی و دینی، دِینی است که امام(ره) بر ملت ایران دارد.
سیدحسن خمینی افزود: از نظر تاریخی و از زمان مشروطه خواسته تاریخی مردم ایران استقلال، آزادی و دینداری است.
وی گفت: جامعه ما در دوره قاجار جامعه ای رو به ابتذال و فساد است قابل دفاع نیست.
نوه امام خمینی(ره) افزود: در آن زمان استبدادِ سلطنت مطلقه به شدت آزار دهنده است و خواهش می کنم دوره قاجار به عنوان دوره ای به شدت استبدادی مطالعه شود و جوانان ببینند چطور جامعه ایران به انقلاب مشروطه روی آورد.
وی گفت: در اواخر دوره قاجار، جامعه ایران چیزی به عنوان استقلال ندارد و تصمیم گیری های کشور در سفارتخانه ها انجام می شد.
حجت الاسلام سیدحسن خمینی با بیان اینکه خواسته دیگر مردم ایران دینداری، معنویت و خدامحوری و پیوند با آسمان است گفت: حرکت های مشروطه به این سو فقط یک بعد دارد و به دو بعد دیگر کمتر توجه شده است.
نوه امام(ره) افزود: در مشروطه توجه به استبدادستیزی است اما بزرگان کشور در سفارت انگلیس تحصن می کنند که نشان می دهد به دینداری توجه ندارند و دینداری با تولد روشنفکری بیمار نفی شده است.
وی گفت: این موجب شد عوارض و ناامنی در کشور ایجاد شود .
سید حسن خمینی افزود: در نهضت ملی شدن صنعت نفت نیز به استقلال توجه شد اما بُعد دینداری در آن کمرنگ است .
وی گفت: انقلاب اسلامی تلاقی سه خواسته تاریخی ملت ایران یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی یا معنویت و دینداری است.
نوه امام (ره) افزود: امام راحل(ره) هم رهبر دیروز ما است و هم پرچمی است که در آینده و در زیر آن به سعادت می رسیم.
وی گفت: ما در انقلاب اسلامی در پی استقلال، آزادی و دینداری خودمان هستیم.
سید حسن خمینی افزود: اکنون استقلال بسیار خوبی به ویژه در عرصه سیاسی داریم اما در ابعداد فرهنگی و اقتصادی باید تلاش های بیشتری شود و در آزادی، دینداری و معنویت نیز این طور است.
نوه امام یادآور شد: البته تا می گوییم دین، به دلیل مغالطه بزرگ تاریخی، بلافاصله به شریعت و ظواهر شریعت می رسیم.
وی گفت: حجاب، نماز، روزه و نبود اختلاط حرام بین زن و مرد به طور قطع جزو دین است اما دین فقط این ها نیست.
حجت الاسلام سید حسن خمینی افزود: دین، حق الناس، ظلم ستیزی و اینکه نباید یک گروه یا یک دسته حق دیگران را بخورند می باشد.
وی گفت: دین یعنی اینکه همه بتوانند آزادانه صحبت کنند، در جامعه فقر نباشد و همه بتوانند بدون اینکه ترسی داشته باشند به آسانی حرف بزنند.
وی افزود: دین یعنی اینکه همگان باید بتوانند در معیشت خوب و راحت زندگی کنند و این معنویتی است که ما به عنوان خواسته تاریخی آن را می خواهیم.
فرزند یادگار سفر کرده امام خمینی(ره) گفت: اگر به آزادی، استقلال و دینداری برسیم می توانیم مطمئن شویم آینده مان از دیروزمان بهتر است.
وی با بیان اینکه آغاز حرکت های انقلاب اسلامی در سال 42، در قالب اعتراض به رژیم اسرائیل و مقابله با آن است گفت: مقابله با اسرائیل، اعتراض به ذلتی است که جامعه اسلامی و از جمله ایران شاهنشاهی به آن تن داد.
سید حسن خمینی افزود: عنصر عزت نباید فراموش شود زیرا این خصوصیت، ویژگی بزرگ استقلال است و کشوری که استقلال ندارد، عزت ندارد.
وی گفت: هر چه که عزت ملی ما را از بین ببرد در اندیشه امام (ره) و درون سعادت ما تعریف نمی شود؛ البته این به معنای برداشتن تیر و تفنگ و زدن به دیگران نیست.
وی افزود: باید بدانیم ملت سعادتمند، ملتی است که عزیز باشد و از روی ترس تصمیم نگیرد البته می تواند به مصلحت تصمیم بگیرد.
نوه امام (ره) گفت: انسان، تابعی از مصالح است اما مصحلت را باید خودش تشخیص دهد نه آنکه بیگانگان برای او تشخیص دهند.
وی افزود: بحث فلسطین و اسرائیل بحث جدی عزت ستیز جامعه جهانی است .
سید حسن خمینی با بیان اینکه کاپیتولاسیون یا حق مصونیت، نوعی فروش عزت ایرانی و پذیرش حقارت است گفت: مسئله دیگر در قیام سال 42، انجمن های ایالتی و ولایتی بود که امام (ره) درباره آن گفتند «در جامعه ای که مردها اجازه رای ندارند چگونه می خواهند به زن ها حق رای دهند».
وی افزود: انقلاب اسلامی از سال 42 آمده است تا عزت اسلامی یعنی دینداری، عزت ملی یعنی استقلال و آزادی را فریاد بزند.
نوه امام (ره) با طرح این موضوع که در تاریخ ما آخوند، مرجع و سید خوشگل بسیار بوده است اما چرا مردم عاشق امام (ره) شدند افزود: چون امام (ره) خواسته ها و سعادت آنها را نمایندگی کرد.
وی افزود: امام راحل(ره) چیزهایی را نمایندگی کردند که مردم احساس کردند آن امور سعادتشان است.
نوه امام (ره) گفت: امام بسیار با مردم صادق بودند و دشمنان امام نیز این را اعتراف می کنند.
وی افزود: پیوند صادقانه امام (ره) و مردم موجب شد که مردم برای او جان می دادند.
سید حسن خمینی امام راحل را بسیار عاطفی خواند و گفت: رابطه دو سویه امام و امت به دلیل صداقت امام است.
وی تاکید کرد: از این رو انقلاب اسلامی متعلق به هیچ طبقه ای نیست.
نوه امام (ره) درباره ارتباط معمار سفر کرده انقلاب اسلامی، با مردم، پیش از پیروزی انقلاب و در تبعید گفت: در آن دوره با همه سختی ها پیام امام (ره) به مردم می رسید زیرا همه جامعه، بنای ارتباط با امام خمینی را داشتند.
سیدحسن خمینی با بیان اینکه امروز روز سخن گفتن است اضافه کرد: در دوره تبعید امام(ره) صدا به صدا نمی رسید و حرفی مطرح نمی شد.
نوه امام (ره) تاکید کرد: امروزه چیزی با این عنوان که حرف کسی به کسی نرسد وجود ندارد و نمی توان با ممنوع التصویر کردن و ممانعت از سخنرانی، مانع ارتباط افراد شد و این مسخره کردن خودمان است.
سیدحسن خمینی گفت: قطعاً حکومت بدون رای مردم امکان بقا ندارد.
وی در ادامه گفت: سال 52 که من یک سالم بودن ابوی ما با والده به نجف و از آنجا نیز به سفر حج می روند که من در آنجا به شدت مریض شده بودم و اکنون که بحث حج مطرح است دولت عربستان ذائقه همه مردم ایران تلخ کرده است.
وی افزود: بعد ابوی ما به ایران برگشت.
نوه حضرت امام گفت: یکی از محورهای امام با مبارزین مرحوم حاج احمد آقا بود یک بار هم در صحبت های خود دارند که من همه را می شناسم و می دانم کی ها بودند و کی ها نبودند و کی ها بعداً نشستند سر سفره و کی ها از اول زجر کشیدند، من بیرون نبودم من در متن مبارزه بودم می دانم کی ها چقدر برای انقلاب جون کندند و چوب خوردند کی ها نه ، موقعی که پولها را آوردند رسیدند سر سفره. البته سفره انقلاب مال همه مردم است همه بنشینند اما جای بقیه را تنگ نکنند.
سید حسن خمینی در ادامه افزود: ابوی ما سال 56 وقتی به این نتیجه می رسند تقریباً امکان فعالیت سیاسی در ایران نیست لذا تصمیم می گیرند زن و بچه را بردارند و به نجف بروند و یکم آبان 56 که سالروز به رحمت خدا رفتند مرحوم حاج آقا مصطفی است.
نوه امام راحل گفت: این رحلت، برای ما اتفاق سنگینی بود به خصوص که رابطه امام با حاج مصطفی رابطه عاشق و معشوق است همچنین رابطه حاج آقا مصطفی با مادرشان نیز بسیار صمیمی بود و حتی در آخرین لحظات و روزهایی که در بیمارستان بودند هر وقت اسم حاج آقا مصطفی می آمد خانم گریه می کردند .
سید حسن خمینی افزود: حاج آقا مصطفی تنها انیس امام(ره) در نجف بود، نجفی که توسط بسیاری از دشمنان امام احاطه شده بود؛ هرچند طیف هایی در نجف پیش امام آمدند که اگر آنها نیز نبودند امام در نجف خیلی غربت می کشیدند.
وی ادامه داد: صبر امام(ره) در این قضیه یکی از آن نقاط ارزشمند زندگی امام است هر چند که امام در منظر عموم برای حاج مصطفی گریه نمی کردند و حتی خیلی ها می گفتند که امام زیر بار این مصیبت و غم نمی تواند کمر راست کند.
نوه امام راحل درباره شکل گیری حکومت اسلامی و تبدیل آن به مردم سالاری دینی نیز گفت: امام (ره) از پاریس به مردم وعده داده بودند که حکومت را به آراء و منظر رای مردم می گذارند.
سیدحسن خمینی افزود: قطعاً حکومت بدون رای مردم امکان بقا ندارد؛ حالا بگوییم مشروع است که برخی می گویند و یا بگوییم مشروع نیست که برخی دیگر این گونه می گویند.
نوه امام راحل درباره اینکه امام(ره) چطور بحران ها را مدیریت می کردند گفت: انقلاب که می شود ما با یک شور وسیع مردمی مواجه هستیم و یک اطمینان خاطر در کاری که می توانیم انجام دهیم داریم، هر چند از آن طرف با شیاطین مختلفی که می خواهند بر این موج ها سوار شوند مواجه هستیم.
وی گفت: اما امام مثل یک تحلیلگر دقیق و ناظر سیاسی حوادث و تاریخ خودش را رصد کرده بود و ارتباط وسیعی با علمای دیگر داشت و از نزدیکان سیاسی آیت الله مرحوم بروجردی بود و حتی سال 32 در نهضت ملی شدن صنعت نفت با آیت الله کاشانی مراوده داشت.
وی ادامه داد: بنابراین امام تمام جریانات سیاسی را خوب می شناختند و فراز و فرود ها را و همه ریزه کاری ها را بلد بودند و علی رغم شتاب حوادث در سال 57 و قبل از آن فرمان از دست امام خارج نشد .
نوه امام راحل گفت: معتقدم امام به سبب اینکه از آغازین روزهای زندگی در کنار حاشیه ایران زندگی کرده بود از این حوادث شناخت کافی داشتند و وزن گروه ها را می دانستند که چقدر است و از همه گروه ها و افراد شناخت کافی داشتند و قدرت نفوذ روحانیت را می دانستند و با نفوذ کلام موافقین و مخالفین آشنایی داشتند و لذا وقتی وارد مسیر انقلاب می شوند به همه امور مسلط بودند.
سیدحسن خمینی ادامه داد: تمام حرکات امام (ره) قبل از پیروزی انقلاب نیز بسیار دقیق و حساب شده بود و بعد از پیروزی انقلاب نیز همین شرایط حاکم بود.
وی درباره اینکه امام ابزار نداشتند و در آن مقطع نیز بسیاری از نهادها شکل نگرفته بود ضمن اینکه با پیروزی انقلاب جنگ تحمیلی نیز رخ داد مدیریت حوادث چگونه بود افزود: امام مردم را داشتند .
نوه امام راحل درباره تعریف انقلابی بودن و انقلابی ماندن نیز گفت: انقلابی یعنی چه اول باید این واژه را تعریف کنیم انقلابی یعنی کسی که نسبت به ارزش هایی انقلاب داشته است خودش را مقید می داند و حاضر است برای این ارزش ها هزینه بدهد ولو این هزینه شخصی باشد.
وی ادامه داد: نسبت به ارزش های انقلاب پایبند بودن و هزینه کردن مهم است و اینکه دنبال شخص گرایی نباشیم؛ «من» ملاک نباشد بلکه نسبت به ارزش های انقلاب پایبند باشیم و هزینه بدهیم که این می شود یک انقلابی؛
سید حسن خمینی درباه امنیت نیز گفت: واقعیت این است که امنیت کشور یک نعمت بسیار بسیار مهمی است و امنیت به شدت امری ارزشمند و مانند همه نعمت ها که وقتی موجود است مغفول است.
نوه امام راحل افزود: ما خیلی باید قدر نعمت را بدانیم که البته امنیت دو نوع قابل تصور است؛ یکی امنیت صدامی که هیچ کس هیچ چیز نگوید که امن باشد که الحمدالله کشور ما اینگونه نیست بلکه امنیتی در آن حاکم است و به راحتی در آن انتخابات برگزار می شود و در دوزهای بالایی حرف زده میشود، البته می تواند بهتر از این باشد اما اصلا یک رابطه منفی و یک امنیت منفی در آن حاکم نیست و این نعمتی است که همه باید قدرش را بدانیم و باید مراقب باشیم این امنیت از بین نرود.
وی ادامه داد: البته امنیت در یک کشور، تابعی از رفتار کلی حاکمیت از مرزبان ها گرفته تا نیروهای اطلاعاتی است.
سید حسن خمینی گفت: ضمن اینکه اساسا ما ملت خشنی نیستیم و خشونت در ذات مردم ایران نیست و خود این نیز نعمت بزرگی است.
نوه امام راحل درباره موضع حضرت امام (ره) در مقابل آمریکا و این جمله امام که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند افزود: اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند بیان دیگرش آن است که هیچ کس هیچ غلطی نمی تواند بکند و کسی نباید برای ما خط و نشان بکشد و تعیین تکلیف کند ضمن اینکه ما نباید مقطع زمانی لانه جاسوسی را فراموش کنیم.
وی درباره حمایت از مظلومان نیز گفت: ما این موضوع را به عنوان عزت خود می دانیم هر چند که اکنون با پیدایش داعش ذهنیت جامعه اسلامی به فلسطین کمرنگ تر شده است و مسلمانان اکنون به خودشان مشغولند و فراموش کرده اند رژیم اسرائیل به عنوان غده چرکین در منطقه وجود دارد.
سیدحسن خمینی با بیان اینکه رمز پیروزی امام متکی به حرکت های مردمی بود افزود: ما نباید نقش مردم را فراموش کنیم و اگر مردم در مسیری حرکت کردند و چیزی را خواستند نمی توان این خواسته را برآورده نکرد و در واقع نمی توانیم هیچ تفکری را که مردم نمی خواهند در جامعه حاکم کنیم.
وی درباره تحریف خط امام و اینکه چه کسانی و یا جریانی و این کار را با چه هدفی انجام می دهند گفت: تحریف، گاهی خودخواسته و گاهی ناخواسته است و آن تحریفی به نظرم خطرناک وعمیق است که ناخواسته باشد.
نوه امام راحل افزود: تحریف در جایی خطرناک است که شما یک بعد را توجه بیشتری کنید و بعد دیگر رها شود؛ این سرآغاز یک تحریف است و مشکل امروز جامعه ما تحریف از این صنف است.
فرزند یادگار امام گفت: پیدایش سیستم فاجعه آمیزی به نام داعش و دیگر جریان های تکفیری موجب شده است که موضوع فلسطین کم رنگ شود و بیشترین نفع را اسرائیلی ها ببرند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا امام راحل، تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم ذکر کردند، افزود: مقطع زمانی تسخیر لانه جاسوسی را نباید فراموش کرد و مردم اتفاقات سال 1332 را فراموش نکرده بودند.
وی گفت: برای کسانی که از یک سوراخی مثل سفارت آمریکا در داستان عملیات معروفی که به فروپاشی دولت ملی انجامید دیگر بسیار ترس آور بود که بخواهد اتفاقی دوباره بیفتد و همه انقلابیونی که آن روز حضور داشتند برایشان مسایل غیرقابل پیش بینی نبود.
تولیت آستان امام خمینی(ره) افزود: داستان لانه جاسوسی و داستان انقلاب دوم در واقع همان اتفاقی بود که 25 سال قبل از آن در سال 1332 رخ داده بود و جامعه حساسیت داشت و شما نمی توانید به جامعه بگویید که حساس نباشد.
سید حسن خمینی گفت: اینکه نتایج تسخیر لانه جاسوسی در کشور چه باید باشد مدیریتی است که امام در آن حادثه داشت.
مجری برنامه در ادامه به سیاست های ضدصهیونیستی امام راحل و حمایت ایشان از مستضعفان و مظلومان جهان اشاره کرد و پرسید اگر حضرت امام امروز می بودند درخصوص گستاخی های مقامات آمریکایی چه پاسخی می دادند؟
سیدحسن خمینی در پاسخ گفت: همان مسیری که ما به عنوان عزت خود می دانیم باید ادامه دهیم و امروز در بحث مبارزه با صهیونیست ها به عنوان غده چرکین پدیدآمده در سرزمین های اسلامی هیچ کسی شبهه ندارد.
وی افزود: پیدایش سیستم فاجعه آمیزی به نام داعش و مشغول شدن جامعه اسلامی به خودش، موجب شده که ذهنیت جامعه اسلامی به موضوع فلسطین کم رنگ شود و فکر می کنیم اکنون بهترین دوره برای اسرائیلی هایی است که کشور نیستند و نظامی خبیث و بی منطق هستند.
فرزند یادگار امام گفت: اکنون مسلمانان به خودشان مشغول هستند و طوری گرفتار هم شده اند که فراموش کردند عنصری به نام اسرائیل وجود دارد.
سیدحسن خمینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در این جریان ها آمریکا چه نقشی دارد؟ افزود: در اینکه آمریکا از این مساله نفع می برد هیچ تردیدی نیست اما این حماقت مجموعه جریان های تکفیری است که در این فضا آمده اند.
وی به حوادث سوریه، عراق، لبنان اشاره کرد و گفت: خدای ناکرده اگر این مسایل در آسیای میانه رخ دهد مشکلات بیشتری پیش خواهد آمد و امروز برخی انفجارات ترکیه را هم شاهدیم و واقعا مسلمانان بدجور گرفتار خودشان شده اند.
سیدحسن خمینی افزود: من فکر می کنم تاریخ نگارها در سالهای بعد از این دوره تاریخی به دوره خوبی از رفتار مسلمانان یاد نکنند.
وی گفت: هم اکنون صحنه هایی از جنایات داعش در قالب فیلم ها در شبکه های اجتماعی می بینیم که بعضا در فیلم های خشن هم اگر می دیدیم اجازه دیدن آن به افراد پایین تر از سنین خاص داده نمی شد و برای نمونه چاقویی دست بچه ای هفت هشت ساله می دهند و می گویند سر ببر.
سیدحسن خمینی افزود: این جنایات حیثیت پیغمبر(ص) و اسلام را می برد و باید تلاش کنیم که این مقطع تاریخی را از جوهره تمدن اسلامی پاک کنیم.
وی گفت: افتخار ما این است که مکتب اهل بیت(ع) هیچگاه درگیر این خشونت های کور نبوده و انقلاب اسلامی ما افراطی و متحجر نبوده است.
نوه امام راحل افزود: امام اجازه یک ترور به صورت ترور کور را نداده است و حتی وقتی بزرگان مبارزین خواستند منصور را ترور کنند امام اجازه ترور ندادند و از کسی دیگر مجوز ترور را گرفتند.
سیدحسن خمینی گفت: امام می گفتند که با ترور در نهضت موافق نیستم؛ پیروزی نهضت با مردم است و اگر مردم آمدند مانند سیلابی است که همه را می شوید.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب هم در این باره جمله ای جالب دارند و فرمودند که وقتی موج جمعیت می آید همه چیز و خس و خاشاک و رذایل اخلاقی جوامع را می برد و ما باید برای پیشرفت تفکرمان به این نقطه مهم اتکا کنیم.
سید حسن خمینی رمز پیروزی امام راحل را اتکای او به مردم دانست و گفت: از نگاه امام هر وقت مردم بودند پیروزی حاصل می شود و امام با برخی مسایل دوره قبل از انقلاب که دوره چریک بازی، کاستر، چگووارا، جنگل و نهضت بود روی خوش نشان نمی داد.
وی افزود: یکی از نمادهای بزرگ انقلاب اسلامی ایران در دوره مبارزه این است که گل بر سر تفنگ می گذارند و می گویند (برادر ارتشی چرا برادرکشی)، (ما به شما گل می دهیم شما به ما گلوله)؛ اینها شعارهایی زیبا بود و همین بود که ارتش را از درون متحول کرد و دیگر سرباز ارتشی به خودش اجازه نداد در مقابل مادر و برادرش بایستد.
سیدحسن خمینی گفت: بزرگترین اتفاقات تاریخ انقلاب ما در دوشان تپه افتاده است و وقتی عکس امام را می گذارند همان سرباز صلوات می فرستد.
وی افزود: اگر می خواهید مسیر انقلاب ادامه پیدا کنید باید سه گانه تاریخی شامل استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را فراموش نکنیم و مردم اگر در مسیری طوفان زا شرکت کردند و چیزی را خواستند حتما دست خداوند هم کمک می کند.
سیدحسن خمینی گفت: ما باید اینها را از امام یاد بگیریم و برای همیشه در ذهن داشته باشیم و نمی توانیم هیچ تفکری را اگر مردم نمی خواهند حاکم کنیم و نه حق آن و نه امکان آن را داریم.
وی افزود: ما با مردم می توانیم به اعلی علیین جامعه برسیم و دست خداوند و حضرت صاحب(عج) کمک می کند و ما واقعا صاحب داریم.
نوه امام راحل در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه جریان هایی و با چه اهدافی به تحریف امام دست می زنند، گفت: تحریف، گاهی خودخواسته و گاهی ناخواسته است؛ تحریف های خودخواسته خیلی زود لو می رود و اکنون که نسل اول شاگردان امام هستند می توانند آن را به راحتی بیان کنند و رک بگویند که بوده یا نبوده است.
سیدحسن خمینی افزود: تحریف ناخواسته خطری عمیق تر دارد و این نوع تحریف یعنی نگاه کاریکاتوری کردن به این معنا که شما یک بعدی را از آن اندازه ای که دارد بزرگتر ببینید.
وی گفت: اکنون اگر در صحبت هایمان مردم مردم گفتیم و بعد دیگر آن به عنوان نقش دین و ارزش های دینی را فراموش کردیم این تحریف است.
سیدحسن خمینی افزود: من هرآنچه گفتم از امام گفتم و باید همه ابعاد را بگوییم نه اینکه یک بعد را بگوییم و بعد دیگر را نگوییم؛ به استقلال توجه کنیم اما به آزادی توجه نکنیم؛ به آزادی توجه کنیم اما به ارزش های دینی بی توجه باشیم؛ به دین توجه کنیم اما به اصل حاکمیت فقه و اندیشه فقیهانه که از آن به ولایت فقیه تعبیر می شود توجه نکنیم.
وی گفت: باید وقتی از امام می گوییم هر چیزی را به اندازه خودش ببینیم و مشکل امروز جامعه، تحریف از این سنخ است.
سیدحسن خمینی در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره زعامت مقام معظم رهبری پس از امام راحل افزود: ایشان خلف شایسته امام هستند و ما هم بسیار افتخار می کنیم که جامعه ما بعد از امام، از رهبری خالی نماند و خداوند لطف کرد و رهبری را در جایگاه خود قرار داد.
وی گفت: امیدواریم سایه ایشان(مقام معظم رهبری) بر سر همه ما و جامعه ما مستدام باشد و خداوند ان شاء الله سالهای سال، این نعمت را از جامعه ما دریغ نکند.
حجت الاسلام سیدحسن خمینی در پایان سخنانش در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما افزود: توفیق داشتم در حرم امام خمینی میزبان رئیس سازمان صدا و سیما و مدیران این سازمان باشم و امیدوارم خداوند توفیقات آقای علی عسگری و دوستان دیگر را در دوران مسئولیت شان مضاعف کند.
وی گفت: امیدوارم مسئولان جدید سازمان صدا و سیما بتوانند به دستورالعمل هایی در حکم رهبری آمده بود عمل کنند و شاهد صدا و سیمایی بازتر و بهتر باشیم.