روستای جهانی سفالگری کلپورگان - سراوان

روستای جهانی سفالگری کلپورگان - سراوان

موزه زنده سفال کلپورگان تنها موزه زنده سفال در جهان است که قدمت آن به هفت هزار سال پیش بر می‌گردد . سفال کلپورگان به صورت کاملاً دستی، بدون چرخ سفالگری و توسط زنان بلوچ ساخته می‌شود. روستای کلپورگان در بخش مرکزی شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان واقع شده است و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۴۷۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده و در سازمان یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده‌ است.
رد پای بهار در کرمان

رد پای بهار در کرمان

کرمان نام منطقه‌ای در پارسی باستان: کارمانیا،کارمانا) یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان کرمان پهناورترین استان ایران درجنوب شرقی این کشور واقع است. جمعیت این شهر طبق سرشماری بر اساس آمار سال ۹۵ معادل ۷۳۸٬۷۲۴ نفر بوده‌است. وسعت شهر کرمان حدود ۱۳۰۰۰ هکتار است و به دلیل وسعت شهری و جمعیت، این شهر جزو کلان‌شهرهای ایران طبقه‌بندی شده‌است.کرمان یکی از پنج شهر تاریخی ایران است، جاذبه های دیدنی و تاریخی کرمان عبارتند از : مسجد جامع کرمان، مجموعه تاریخی گنجعلی خان، برج جبلیه، باغ فتح آباد، باغ شاهزاده ماهان، مقبره شاه نعمت الله ولی، آتشکده زرتشتیان کرمان، اکو نو موزه بانو حیاتی و ... همچنین مشاغلی همچون مسگری، سفید گری، پته دوزی، ساخت سازهای سنتی و ...
شهر تاریخی بابل - عراق

شهر تاریخی بابل - عراق

بابل؛ شهری که تمدن بشر به آن وابسته است بقایای شهر تاریخی بابل (در مجاورت شهر حله کنونی عراق) قدمتی چندین هزار ساله دارد. در دوره‌های مختلف تاریخی سومریان، اکدیان، مادها و ... این شهر را به عنوان مرکز اصلی خود برگزیده بودند. طبق ادعای مطرح شده در کتب عتیق، بابل به دست نمرود تاسیس شده است. حمورابی یکی از پادشاهان بزرگ بابل بود که برای اولین بار در تاریخ بشر، قوانین شهروندی را وضع کرد. سنگ‌نوشته حمورابی که شامل ۲۸۲ ماده قانونی در باب حقوق جزا، حقوق مدنی و حقوق تجارت است هم‌اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود. بابل مدت‌ها قلمرو کلدائیان نیز بود که بخت‌النصر معروف‌ترین پادشاه آن سلسله است. او دو بار به منطقه بیت‌المقدس (اورشلیم) حمله کرد و ۳ تن از پیامبران بنی‌اسرائیل (دانیال، حزقیال و عذرا) را نیز به اسارت گرفت. بخت‌النصر باغ‌های معلق بابل را برای آمیتیس همسر ایرانی‌اش ساخت. این سلسله با حمله کوروش شکست خورد و بابل به دست هخامنشیان افتاد و تا سال‌ها محل حضور ولیعهد بود. در سال ۳۳۰ قبل از میلاد دوباره ورق در شهر بابل برگشت و با شکست داریوش سوم از اسکندر مقدونی، این شهر جزئی از بزرگترین امپرواتوری تاریخ شد. در دوره پس از اسکندر، بابل محل جنگ‌های داخلی شد و به مرور از جمعیت آن کاسته شد به گونه‌ای که در دوره‌های پارتیان و ساسانیان شهری خالی از سکنه بود. در دوره اسلامی این شهر رفته رفته جایگاه سابق خود را پیدا کرد و اسم آن نیز به حلّه تغییر کرد.
نفت سفید، روستای مشعل های روشن

نفت سفید، روستای مشعل های روشن

نفت سفید ، روستایی در ۵۵ کیلومتری اهواز قرار دارد و مردم نفت سفید از ایل بختیاری هستند. در سال ۱۳۱۷ میدان عظیم نفتی با ۳۰۰ میلیون نفت به یکباره کشف شدو نام این روستا بر سر زبان ها افتاد . در زیر خاک این روستا چندین چاه نفت وجود دارد با این تفاوت که رنگش سفید (بی‌رنگ) است و کیفیتش به قدری بالاست که می‌توان بدون انجام هیچ‌گونه تصفیه‌ای از آن استفاده کرد. حالا خبری از استخراج نفت در اینجا نیست و اکثر ساکنانش معدن‌چی و سنگ شکن هستند. خانه های اینجا همه مشعل هایی برای سوختن دارند این مشعل ها ۷۰ سال است که می سوزند ،ساکنان روستا با این مشعل ها خو گرفته اند که از آن ها به عنوان گرمایش و روشنایی استفاده می کنند.
کمک رسانی به روستای بی راه ده دیک

کمک رسانی به روستای بی راه ده دیک

گزارش تصویری ما از منطقه شیمبار از دهستانهای کتک و للر است مرز بین استان خوزستان و چهارمحال بختیاری و از جاذبه های گردشگری و طبیعی محسوب میشود، ساکنان روستاهای این منطقه محروم از نعمت آب و گاز هستند کمیته امداد امام خمینی (ره) در فواصل مختلف زمانی به مردم کمک رسانی می کند، این کمک ها شامل وسایل اولیه زندگی مثل وسایل گرمایشی مواد غذایی و پوشاک ... می باشد مردم این روستا برای دریافت کمک و حتی رفت و آمد رومزه خود مجبور به عبور از رودخانه هستند .
تحصیل در قله قاف

تحصیل در قله قاف

این مجموعه، تحصیل دانش آموزان عشایری در کوهستان های شهرستان اندیکا را که از راه های صعب العبور و عبور از رودخانه ها رنج میبرند ، به نمایش در آورده است . مدارس این مناطق تا دوره ابتدایی است و دانش آموزان بعد از گذراندن آن به خاطر شرایط مالی و هم راه های صعب العبور از ادامه تحصیل محروم هستند.
شیر زنان بختیاری | روز مادر مبارک

شیر زنان بختیاری | روز مادر مبارک

زنان بختیاری از سحرگاهان که مردان ایل در خوابند تا پاسی از شب در تلاش برای خانه داری، تربیت فرزندان، آوردن آب از چشمه با مشک های نهاده بر دوش، آوردن هیزم از دل کوه ، دوشیدن احشام، پختن شیر، درست کردن ماست، زدن دوغ، پختن نان، آماده کردن غذا ،بافتن فرش و ..... قرار دادن این همه حجم کار در کنار هم و رضایت آنها از زندگی شگفتی انسان را بر می انگیزد. تنها درد دل آنها را می توان در میان لالایهای آنها برای فرزندان ایل یافت. درود بر شیر زنان بختیاری ...
اهر پایتخت ورنی

اهر پایتخت ورنی

ورنی نوعی گلیم فرش نماست که با توجه به خصوصیات بافت تنوع ومواد اولیه ،کامل ترشدن نقش وویژگیهای خاص آن می توان حلقه واسطی بین گلیم وآخرین منزلگاه بافت گلیم وقالی دانست.تفاوت ورنی با گلیم به شکلی است که گلیم دست بافته برروی داربه شکل بدون گره بافته می شودوازدوعامل تار وپودتشکیل شده است ونقوش آن دروسط پود شکل می گیرد وتارتوسط پود کامل پوشیده می شود در صورتیکه دربافت ورنی ایجاد طرح و نقوش وسطح آن توسط پود گذاری اضافی حاصل می شود وتار وپود هردوتشکیل شده است وپود اضافی پود اصلی خوانده می شود ومانند پود گلیم بصورت ساده از بین تارها عبور نمی کند بافتهای اضافی و غیر مقطع یکدست می باشد درصورتیکه گلیم بصورت نقوش در دو طرف می باشد. ورنی از پشم و یا ابریشم خالص بافته شده وبه عنوان زیرانداز استفاده میشود وازاقلام صادرات مهم وزیبا وصنایع دستی عشایرمی باشد. ورنی بافی ابتدا دربین ایلات وعشایرمنطقه قاراداغ وسپس دربین عشایردشت مغان رواج پیدا کرده است . این هنرمنحصر به فرد درسازمان یونسکو بنام اهر(ارسباران)مهراصالت خورده است وهنرمندان اهری دربافت وطراحی 13نشان ملی مرغوبیت کسب کرده اند.
معلم عاشق

معلم عاشق

اسماعیل کریمی معلمی با 28 سال خدمت در آموزش و پرورش ، روزانه مسافت 90 کیلومتر مشگین شهر تا روستا را طی می کند تا مهدیار پورقهرمان تک دانش آموز روستای اُجاق قشلاقی را تعلیم و تعلم دهد . مدرسه تک دانش آموزی در روستای اُجاق قشلاقی بخش ارشق شهرستان مشگین شهر بصورت کانکس و فاقد هرگونه امکاناتی از قبیل گاز، آب و تلفن است. استان اردبیل 16 مدرسه تک دانش آموزی دارد .
تنیده در کپر

تنیده در کپر

شهرستان جاسک به خاطر نزدیکی به استان سیستان و بلوچستان از فرهنگ بلوچ دریافت های بسیاری داشته است و علاوه بر آن به خاطر نزدیکی به بندر عباس هم تاثیراتی قابل توجه به خصوصی در پوشش و گویش بومی ها پذیرفته است و نماد بارز آن نوع پوشش زنان و مردان است که ترکیبی از برقع بندری و لباس های بلوچی سوزن دوزی شده برای زنان و پیراهن های بلند برای مردان است . کپر نشینی بخشی از فرهنگ بلوچ و سبکی از زندگی است، خانه ای از نی و بوریا، خانه هایی که اسکلت آن از چوب خرما و اطراف آن با حصیر بسته می شود. کپرنشینان بندر جاسک با قرار گیری در بین دو اقلیم دریا و کوهستان نمادی از استقامت، ایستادگی و آرامش است در تمام روستا های این شهرستان ، زندگی کپر نشینی رایج است ، زندگی در کپر ها و نداشتن نیاز های اولیه مثل آب سالم ، راه های ارتباطی صعب العبور باعث شده است که محرومیت در این روستاها افزایش یابد.